Forum VStromClub Strona Główna VStromClub
Forum Miłośników Motocykli Suzuki DL V-Strom
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Rzeżba bieżnika a indeks prędkości

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum VStromClub Strona Główna -> Akcesoria dla V-Stroma / Opony, koła
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
szuwarek
Motonita



Dołączył: 05 Kwi 2015
Posty: 649
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Podbeskidzie

PostWysłany: Wto 16:34, 14 Mar 2017    Temat postu: Rzeżba bieżnika a indeks prędkości

Wertując kolejne typy opon zwróciło moją uwagę, że w przypadku bardziej offowych typów zmniejsza się ich indeks prędkości. Zarazem producenci opon i motocykli homologują swoje produkty określając jednoznacznie właściwości, jakie powinny posiadać. Przykładowo, mały DL650 jest homologowany z oponami o indeksie H = 210 km/h. Popularne opony Haidenau K60 Scout to indeks T + 190 km/h. A znalazłem jeszcze niższe indeksy, np. Shinko E705 to indeks Q = 160 km/h. Jak to się przekłada na praktyczne użytkowanie i czy odstępstwo od tej zasady niesie z sobą jakieś ryzyko? Pomijając kwestie prawne.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MaG
Administrator



Dołączył: 23 Maj 2008
Posty: 4245
Przeczytał: 12 tematów

Pomógł: 27 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Gocław, W-wa

PostWysłany: Wto 17:42, 14 Mar 2017    Temat postu:

Nie niesie jeżeli stosujesz się do ograniczeń związanych z ineksem czyli np. na tych Shinko nie przekraczasz 160 km/h...
PS tak, wiem, że pewnie wielu z Was przekraczało prędkość maksymalną wynikającą z indeksów tych opon, ale to już na własne ryzyko. Nie chcesz ryzykować - stosujesz się do zaleceń producenta opon.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
novy
Motonita



Dołączył: 03 Wrz 2013
Posty: 737
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Busko-Zdrój

PostWysłany: Wto 19:26, 14 Mar 2017    Temat postu:

Przy bardzo rozgrzanej oponie albo dłuższej jeździe z większą prędkością robi się tak:
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Fryderyk
A2



Dołączył: 10 Paź 2015
Posty: 67
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 6:45, 15 Mar 2017    Temat postu:

O ile mi wiadomo, stosowanie opon o niższym indeksie prędkości niż określony przez producenta pojazdu jest nielegalne (nawet jeżeli jeździsz wolniej) z wyjątkiem opon typu M+S (kostki powinny się łapać, poszukaj takiego oznaczenia na boku opony) - wówczas w pojeździe powinno być oznaczenie maksymalnej prędkości dla opon. Poza tym i tak nie można stosować wówczas indeksu niższego niż Q, jeżeli producent określa wyższy. Niestety nie mogę teraz znaleźć źródła. Inna sprawa, że Policja w tym kraju nawet na to nie patrzy, diagności chyba też nie.

Nie jestem ekspertem od produkcji opon, ale na logikę wydaje się, że zaprojektowanie opony typu kostka (duża masa bieżnika) znoszącej duże prędkości (duże siły odśrodkowe, odrywające bieżnik od osnowy i opasania) jest raczej trudne.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Fryderyk dnia Śro 6:49, 15 Mar 2017, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
szuwarek
Motonita



Dołączył: 05 Kwi 2015
Posty: 649
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Podbeskidzie

PostWysłany: Śro 12:18, 15 Mar 2017    Temat postu:

Fryderyku, ja się całkowicie z tobą zgadzam. Jest tak, jak piszesz. Nie bez powodu ograniczyłem pytanie to kwestii pozaprawnych, albowiem każdy użytkownik motocykla musi być ich świadom. Mnie kwestie prawne odżegnały od przejścia na opony, które chciałem wybrać, ale których nie mogłem dostać w wersji z indeksem prędkości zgodnym z homologacją motocykla.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
express
Administrator



Dołączył: 25 Sie 2010
Posty: 2696
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 26 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kraków (VIII), Ustroń

PostWysłany: Śro 15:41, 15 Mar 2017    Temat postu:

Fryderyk napisał:
O ile mi wiadomo, stosowanie opon o niższym indeksie prędkości niż określony przez producenta pojazdu jest nielegalne


Przepis możesz podać?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Fryderyk
A2



Dołączył: 10 Paź 2015
Posty: 67
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 18:14, 15 Mar 2017    Temat postu:

Na szybko: Dyrektywa Rady 92/23/EWG, załącznik IV, pkt. 3.4.1. Do indeksu prędkości opon odnosi się także Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia w par. 12 ust. 5.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
express
Administrator



Dołączył: 25 Sie 2010
Posty: 2696
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 26 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kraków (VIII), Ustroń

PostWysłany: Czw 9:17, 16 Mar 2017    Temat postu:

Fryderyk napisał:
Na szybko: Dyrektywa Rady 92/23/EWG, załącznik IV, pkt. 3.4.1. Do indeksu prędkości opon odnosi się także Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia w par. 12 ust. 5.



Wiec jest tak:

Od 1 stycznia 2017 obowiązuje jednolity tekst rozporządzenia:[link widoczny dla zalogowanych]

§ 11. [...]

5. Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła, oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.

5a. Dla opon oznakowanych jako śniegowe, zgodnie z dyrektywą 92/23/EWG, dopuszcza się niespełnianie dostosowania do maksymalnej prędkości pojazdu, pod warunkiem że są one dostosowane co najmniej do prędkości równej 160 km/h, a w pojeździe umieszczono nalepkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości tych opon tak, aby była ona widoczna oraz czytelna dla kierowcy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pepo
Motonita



Dołączył: 26 Sty 2017
Posty: 643
Przeczytał: 4 tematy

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Chorzów

PostWysłany: Czw 16:37, 16 Mar 2017    Temat postu:

W Polsce 140km/h to maksymalna prędkość. Bardziej o komfort i bezpieczeństwo chodzi. Na grubej kostce terenowej to wibracje i huk przy 170 będzie nie do zniesienia. Hamowanie na asfalcie też będzie marne.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Fryderyk
A2



Dołączył: 10 Paź 2015
Posty: 67
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw 19:43, 16 Mar 2017    Temat postu:

Pepo napisał:
W Polsce 140km/h to maksymalna prędkość.


Po pierwsze pojazdem zarejestrowanym w Polsce można poruszać się w innych krajach, takich jak Niemcy, gdzie limity są wyższe lub ich nie ma. Poza tym, o ile się nie mylę, nie ma przepisu zakazującego podniesienia dopuszczalnej prędkości na autostradzie (czy innej drodze) do wyższych wartości poprzez ustawienie odpowiednich znaków.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
chrzanek
Motonita



Dołączył: 11 Gru 2016
Posty: 718
Przeczytał: 7 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw 21:28, 16 Mar 2017    Temat postu:

Fryderyk napisał:
o ile się nie mylę, nie ma przepisu zakazującego podniesienia dopuszczalnej prędkości na autostradzie (czy innej drodze) do wyższych wartości


Nie do końca.
Jest przepis który dopuszcza podniesienie dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym.
Natomiast w niezabudowanym, na ekspresówkach i autostradach wg mojej wiedzy nie ma takiej opcji.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
szuwarek
Motonita



Dołączył: 05 Kwi 2015
Posty: 649
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Podbeskidzie

PostWysłany: Pią 8:24, 17 Mar 2017    Temat postu:

Bardzo pouczająca dyskusja tyle że zboczyła z zasadniczego wątku. Czy ktoś chciałby zabrać głos na tem temat?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Fryderyk
A2



Dołączył: 10 Paź 2015
Posty: 67
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 9:36, 17 Mar 2017    Temat postu:

chrzanek napisał:
Jest przepis który dopuszcza podniesienie dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym.
Natomiast w niezabudowanym, na ekspresówkach i autostradach wg mojej wiedzy nie ma takiej opcji.

Nie będę się spierał, nie jestem ekspertem w tej sprawie.

Wracając do głównego wątku... Jeżeli nie przekracza się dopuszczalnej prędkości dla opon założonych na koła, to nie powinno być problemu, oczywiście pomijając kwestie prawne. Jadąc szybciej ryzykujemy uszkodzenie opony, często poważne i nagłe. A takie przy dużych prędkościach kończą się raczej źle. Do tego należy zwrócić uwagę, że w przypadku niektórych (wysokich) indeksów prędkości dopuszczalna prędkość dla opon maleje wraz ze wzrostem obciążenia. Inna sprawa, że analogiczne opony (ten sam model i rozmiar) z wyższym indeksem prędkości będą zwykle sztywniejsze - gorsza amortyzacja, ale lepsze zachowanie przy wysokich prędkościach, nawet poniżej limitu tych "wolniejszych" opon.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
biblo
moto-psychopata



Dołączył: 08 Maj 2012
Posty: 4259
Przeczytał: 11 tematów

Pomógł: 78 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: W-wa

PostWysłany: Pią 9:37, 17 Mar 2017    Temat postu:

szuwarek napisał:
Wertując kolejne typy opon zwróciło moją uwagę, że w przypadku bardziej offowych typów zmniejsza się ich indeks prędkości. Zarazem producenci opon i motocykli homologują swoje produkty określając jednoznacznie właściwości, jakie powinny posiadać. Przykładowo, mały DL650 jest homologowany z oponami o indeksie H = 210 km/h. Popularne opony Haidenau K60 Scout to indeks T + 190 km/h. A znalazłem jeszcze niższe indeksy, np. Shinko E705 to indeks Q = 160 km/h. Jak to się przekłada na praktyczne użytkowanie i czy odstępstwo od tej zasady niesie z sobą jakieś ryzyko? Pomijając kwestie prawne.


Stary, ale jakiej odpowiedzi oczekujesz na tak dziwne pytanie??? Wyjaśnij dokładnie o co Ci chodzi...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
novy
Motonita



Dołączył: 03 Wrz 2013
Posty: 737
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Busko-Zdrój

PostWysłany: Pią 9:53, 17 Mar 2017    Temat postu:

Przecież napisaliśmy Ci już, że przekroczenie zalecanej prędkości grozi rozerwaniem opony - jakiej jeszcze odpowiedzi oczekujesz ?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
szuwarek
Motonita



Dołączył: 05 Kwi 2015
Posty: 649
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Podbeskidzie

PostWysłany: Pią 14:47, 17 Mar 2017    Temat postu:

biblo, to nie jest dziwne pytanie. To jest realny problem od strony prawnej. A od praktycznej to byłem ciekaw, czy jakikolwiek użytkownik miał jakieś negatywne doświadczenia jeżdżąc na oponach o niewłaściwym, bo tak trzeba to nazwać, indeksie prędkości. Tylko błagam, nie piszcie mi jacy to przykładni jesteście i jak szanujecie przepisy ruchu drogowego itp., bo nie uwierzę, że w 100% motocykliści są masą legalistów. Bez urazy, bo nikogo nie chciałem obrazić.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kalinago
Motocyklista



Dołączył: 25 Cze 2015
Posty: 260
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bielsko-Biała

PostWysłany: Pią 15:17, 17 Mar 2017    Temat postu:

Myślę, że opon nawet niższym indeksem nie da się zajechać małym deelem, a policja nigdy tego nie kontrolowała i kontrolować nie będzie. Jak kupisz kostki z indeksem do 160 km/h to raczej autostrada powyżej tej prędkości jechał nie będziesz. I tu nie ma się co bać.
Jedyne niebezpieczeństwo jest takie, że gdyby wybuch opony był przyczyną wypadku (tfu, tfu) to dociekliwy ubezpieczyciel może szukać powodu by nie płacić kasy i stwierdzi, że opony nie były dostosowane do prędkości max. pojazdu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum VStromClub Strona Główna -> Akcesoria dla V-Stroma / Opony, koła Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin