VStromClub

Forum Miłośników Motocykli Suzuki DL V-Strom

Chcesz schudnąć przed Sylwestrem?
Kup Teraz a 30 dniową dietę otrzymasz za darmo!
Tylko 137 zł TRIZER + indywidualna dieta
Forum VStromClub Strona Główna -> Patenty i usprawnienia / Patenty elektryczne -> Power Hub Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
PostWysłany: Pon 11:00, 26 Sty 2015
express
Administrator

 
Dołączył: 25 Sie 2010
Posty: 2172
Przeczytał: 85 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kraków, VIII





A będzie miał sterowanie załączaniem do np. lamp z kierownicy?
Idealnie dla mnie to przy użyciu microswitchy w ilości sztuk 3 lub 4 Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 23:32, 26 Sty 2015
Suszny
Motonita

 
Dołączył: 09 Kwi 2013
Posty: 1176
Przeczytał: 183 tematy

Pomógł: 20 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kraśnik woj. Lubelskie





Fajna sprawa małym kosztem ! Będę zamawiał Razz


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 22:07, 29 Sty 2015
miotacztruskawek
Motonita

 
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 938
Przeczytał: 59 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin





Trochę się rozejrzałem w temacie i znalazłem ciekawszy układ.
http://sklep.avt.pl/avt772.html

Mały, do zrobienia na płytce uniwersalnej i po niewielkich przeróbkach powinien działać na tranzystorach, a nie na przekaźnikach. Do tego posiada układ histerezy (takie magiczne słówko dla wtajemniczonych Wink). Zamówię, poprzerabiam, zobaczymy co z tego wyjdzie. Z wad, to nie będzie już tak ładnie podawał informacji o stanie ładowania, ale coś może pokombinuję. Jak się uda, będzie schemat Smile .


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 16:30, 15 Lut 2015
miotacztruskawek
Motonita

 
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 938
Przeczytał: 59 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin





No dobra. Było sobie gadu gadu, a tu trzeba konkrety sypnąć Wink

Układ w wersji biurkowej leży na stole i się testuje, a w niedługim czasie zacznę testy terenowe, łącznie z rozładowaniem akumulatora Razz.


Ale po kolei. Założenia w tym PowerHubie są podobne jak gdzie indziej. Zasilanie biorę prosto z klem akumulatora, w niewielkim pudełeczku jest uład z przekaźnikami, które uruchamiają się po przekręceniu stacyjki, ew mają jeszcze dodatkowe sterowanie gdzieś przy kierownicy. No i każdy obwód zabezpieczony osobnym bezpiecznikiem. Nic nadzwyczajnego.
Extrasem jest to, że obwody są podzielone na 2 sekcje. Pierwsza uruchamia się przy ok 12,2V, czyli gdy akumulator jest przynajmniej w ok 60% naładowany. Wyłączenie zaś następuje przy ok 11,6V (czyli ok 25% aku). Tym samym obwód ten bez problemów powinien uruchomić się na zdrowym aku, a jednocześnie nie pozwoli na rozładowanie do zera i uszkodzenie akumulatora. Rozwiązanie idealne dla odbiorników małej mocy, które mogą działać na samym aku.
Druga sekcja jest pomyślana już dla odbiorników o większej mocy, których nie chcielibyśmy uruchamiać na wyłączonym silniku. Dział ten załącza się po przekroczeniu 13,8V, a wyłącza się gdy napięcie spada poniżej 13,1V. Idealne np.: dla grzanych manetek, dodatkowego oświetlenia itd., bo energia jest czerpana bardziej z alternatora niż akumulatora.

Jak to działa (polecam dla osób raczej elektronicznych Wink).
Ameryki nie odkrywałem, tylko przerobiłem gotowy układ.



Chcąc dostosować napięcia włączania i wyłączania w obu sekcjach musiałem odpowiednio dobrać rezystory R2 i R4. Ponieważ opory R2 muszą być dobrane dość precyzyjnie, a niekoniecznie można takie zanabyć w sklepie, utworzyłem je z 2 rezystorów połączonych szeregowo. Dla sekcji małej mocy jest to 8,2KΩ+220Ω, a dla sekcji wysokiej mocy 8,2KΩ+1,5KΩ. Można kombinować z potencjometrami, ale jak już, to polecam wieloobrotowe, bo przy zwykłych niezwykle trudno jest ustawić dokładną wartość. Osobiście wolałem jednak zastosować rezystory, bo jest mniejsze prawdopodobieństwo zmiany ich wartości z upływem czasu.
Z wyjść A i B sygnał odpowiednio przez przełączniki S1', S1” i S2” trafia na przekaźniki, które ostatecznie zasilają nasze wyjścia. Ilość tych przekaźników jest dowolna. Przełączniki można wyprowadzić na kierownicę, można też pominąć Wink.
W przypadku sekcji niskiej mocy można pominąć przekaźnik, o ile będziemy pobierać moc max do 35W (3A).
Można tez pomyśleć o trzeciej sekcji dla świateł (na moim schemacie akurat brak). Napięcie załączania myślę należałoby ustawić w okolicach 13,5V, a wyłączenie w okolicach 11,5V. W takim układzie światła zapalały by się nie po przekręceniu stacyjki jak w starym V-Stromie, a dopiero po uruchomieniu silnika. Zgaszenie świateł następowało by zaś dopiero po wyjęciu kluczyka, bądź dość mocnym rozładowaniu aku. W nowszych moto jest to już standardem, a w naszych niestety lipa Sad .

Na koniec kilka słów o początku układu. Znajduje się tam przekaźnik RELwej i przełącznik Swej. Przekaźnik jest zasilany oczywiście z + po stacyjce. Gdy przekręcimy kluczyk układy startują, gdy wyjmiemy kluczyk wszystko gaśnie. Przełącznik Swej jest pomyślany na sytuację, gdy chcemy np. na postoju coś podładować. Nie musimy wtedy włączać zapłonu i niepotrzebnie rozładowywać aku przez światła, ECU itd., tylko uruchamiamy w ten sposób same interesujące nas gniazdko/urządzenie. Zabezpieczenie przed rozładowaniem wtedy oczywiście cały czas działa. Przełącznik ten jednak lepiej umieścić gdzieś pod kanapą, tak, żeby nikt z ulicy nie mógł nam załączyć układu.

Ostatnią wariacją mogą być jeszcze diody sygnalizujące stan ładowania aku, których też nie ma na schemacie. Można je podłączyć w punktach A i B. Dioda LED podłączona w punkcie A będzie nam sygnalizować, czy mamy jeszcze coś energii na akumulatorze, zaś dioda z punktu B będzie sygnalizować cz mamy ładowanie.

Ponieważ układ trafia na testy to proszę o szybkie uwagi, jeżeli by jakieś były Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Power Hub
Forum VStromClub Strona Główna -> Patenty elektryczne
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 4 z 4  
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4
  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin