Forum VStromClub Strona Główna VStromClub
Forum Miłośników Motocykli Suzuki DL V-Strom
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Cykliczne piszczenie przy prędkości ok 80-90km/h

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum VStromClub Strona Główna -> Motocykle V-Strom / Usterki i awarie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ontoja
A1



Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kraków

PostWysłany: Wto 19:05, 22 Wrz 2015    Temat postu: Cykliczne piszczenie przy prędkości ok 80-90km/h

Drodzy Koledzy,

Pojawił mi się dziś pewien problem. Mam nadzieje, że nie pojawił się już gdzieś na forum (szukałem ale nic podobnego nie znalazłem). Motocykl: DL650 K5 (2005)

Otóż, przy prędkości ok 80-90 (choć czasem przy niższych też) wydobywa się skądś potworny cykliczny pisk (przypominający trochę pisk paska od alternatora w samochodzie - tylko, że z większą częstotliwością). Oczywiście ta częstotliwość jest zależna od prędkości z jaką jadę. Dodatkowo nie jest tak, że zawsze zaczyna piszczeć przy tej samej prędkości. Czasem na przykład jadę 80km/h i jest cicho i nagle ni stąd ni zowąd zaczyna się okropnie głośne piszczenie. Jeśli w tym momencie nacisnę klamkę sprzęgła to pisk nie ustępuję mimo, że obroty silnika spadają do jałowych - w ten sposób wykluczyłem silnik.

Początkowo myślałem, że to pisk powietrza ale sprawdziłem już chyba wszystko co mogło piszczeć i nic nie znalazłem (choć jutro pewnie sprawdzę jeszcze raz). Zresztą pojawiło mi się to raz jakiś miesiąc temu jadąc rano do pracy. Wracając problemu już nie było. Dziś pojawiło się to rano i utrzymało się do wieczora. Podejrzewam, że to coś z napędem. Pomyślałem, że może gdzieś łańcuch obciera (np o ślizgacz) albo, że łożysko przy przedniej zębatce jest wywalone ale sprawdziłem i to i to i nic nie wskazuje, że problem dotyczy tych dwóch elementów.

W temacie "Hałas od 80 km/h" kolega Ad4m podesłał link do youtube'a gdzie przedstawia jego huk (zdiagnozowany jako szum opon). U mnie to raczej brzmi podobnie do świszczenia/piszczenia z sekund 0:01-0:05 tylko oczywiście dużo głośniejsze i może z większymi przerwami.

Jeżdżąc dziś wieczorem starałem się zlokalizować źródło pisku ale przy 90km/h na publicznej drodze wychylanie się tu i ówdzie nie było zbyt bezpieczne. Jednakże wydawało mi się, że to było gdzieś z przodu. Dźwięk był najgłośniejszy jak przybliżałem głowę do kierownicy.

Starałem się zasłaniać ręką chłodnice i różne inne miejsca ale dźwięk się nie zmieniał nic a nic. Hamowałem zarówno przednim jak i tylnym hamulcem podczas piszczenia i to nic nie dawało - pisk dalej występował - zero różnicy.

Czuję się bezradny także jeśli ktokolwiek mógłby pomóc byłbym baaaardzo wdzięczny. W innym wypadku będę musiał jeździć nie szybciej jak 70km/h.

Pozdrawiam i liczę na rady.

PS: Znajomy z głupa powiedział, że to może przekaźnik do prędkościomierza (nie wiem jak to się nazywa) ale nawet nie wiem jak go zlokalizować (a już ciemno).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
j23j23j23
Maniak motocyklowy



Dołączył: 07 Paź 2009
Posty: 1417
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Wawa

PostWysłany: Wto 19:24, 22 Wrz 2015    Temat postu:

U mnie takie coś wystąpiło po podróży po Rumunii gdzie zlało nas tak że jeszcze taki mokry w życiu nie byłem. Prawdopodobnie to w osłonę czujnika prędkości dostała się woda z piachem ( to taki czarny kołnierz na piaście przedniego koła). U mnie pomogło mycie i przesmarowanie olejem w sprayu. Tylko nie posmaruj tarczy. Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ontoja
A1



Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kraków

PostWysłany: Wto 19:29, 22 Wrz 2015    Temat postu:

j23j23j23, dzięki za pomysł, jutro jak wrócę z pracy to postaram się rozebrać i przeczyścić. A w międzyczasie, żeby go nie marnować, ktoś ma jakiś inny pomysł? Bo jak się okaże że to nie czujnik prędkości to będę w czarnej d.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
j23j23j23
Maniak motocyklowy



Dołączył: 07 Paź 2009
Posty: 1417
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Wawa

PostWysłany: Wto 20:43, 22 Wrz 2015    Temat postu:

Spoko. Bo to nie czujnik tylko kołnierz który go chroni piszczy. Przeleć karcherem i pryśnij olejem... Nie zaszkodzi.

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez j23j23j23 dnia Wto 20:44, 22 Wrz 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Suszny
Maniak motocyklowy



Dołączył: 09 Kwi 2013
Posty: 1586
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kraśnik woj. Lubelskie

PostWysłany: Wto 20:45, 22 Wrz 2015    Temat postu:

Spróbuj podnieść przód i pokręcić kołem ręcznie. Sprawdź stan klocków hamulcowych. Łożyska wymieniałeś już kiedyś w kołach?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ontoja
A1



Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kraków

PostWysłany: Wto 21:23, 22 Wrz 2015    Temat postu:

Suszny, nie wymieniałem łożysk, bo kupiłem go dopiero w czerwcu. Szczerze to nie wiem jaki jest ich stan ale z tego co wiem to łożyska szumią i na pewno tak nie piszczą. No i raczej powinno być je słychać cały czas, a nie tylko przy pewnej prędkości.

By the way, znasz jakiś dobry sposób na podniesienie przedniego koła? (podnośnika nie mam).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ontoja
A1



Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kraków

PostWysłany: Śro 20:38, 23 Wrz 2015    Temat postu:

Panowie,

Sprawa wygląda tak:

@Suszny, podniosłem koło i obracałem nim i trzepałem na prawo i lewo. Łożysko jest ok. Klocki ok. Nic nie piszczy, nie świszczy, klocki troszkę obcierają o tarczę ale to jest minimum i tak było od początku.

@j23j23j23, spryskałem ten kołnierz WD40, bo to miałem pod ręką (w miejscu gdzie mógłby ocierać o tarczę) i później dałem trochę płynnego smaru i niestety nic to nie pomogło.

Udało mi się nagrać to potworne piszczenie (sami usłyszycie jak bardzo jest głośne):

[link widoczny dla zalogowanych]

Próbowałem, w trakcie gdy piszczy, hamować przodem, tyłem szarpać kierownicą i nic.

PS: Mam jeszcze pytanie, czy ten napęd licznika czy też czujnik prędkości (jakkolwiek się to nazywa) to jest mechaniczny (przekładnia ślimakowa) czy elektroniczny/impulsowy? Bo mam tam jakieś nacięcia na tarczy, więc wygląda, jakby był impulsowy (no ale nie wiem).


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez ontoja dnia Śro 20:44, 23 Wrz 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KruczeK
A1



Dołączył: 12 Mar 2015
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Śro 23:33, 23 Wrz 2015    Temat postu:

Może to zawór blow off od turbiny się włącza? Wink

A na poważnie to zacząłbym od szyby oraz plastików pod lampą, jeśli jest to zależne od prędkości to musi być winne powietrze i coś drgającego.
Przejechałbym się z wiatrem i pod wiatr, to by wyjaśniło czy faktycznie zależy do prędkości powietrza opływającego motocykl Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
yaris14
A1



Dołączył: 23 Paź 2013
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Czw 6:58, 24 Wrz 2015    Temat postu:

A próbowałeś w najprostszy sposób ?
Poproś jakiegoś kolegę , postawcie go na centralce i wtedy lokalizujcie piszczenie.
Jeden daje po garach( taki zakres obrotów jaki uzyskujesz przy tych predkościach ) a drugi nasłuchuje skąd to piskanie. Będzie wiadomo czy to od silnika czy od czegoś innego.
Co prawda w Trampku ,ale tak zlokalizowaliśmy podobny fqurfiający odgłos poluzowanej śruby mocującej gmole.Wpadała w dziwny rezonans i prawie pół motocykla rozebrałem Shocked


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez yaris14 dnia Czw 7:09, 24 Wrz 2015, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
j23j23j23
Maniak motocyklowy



Dołączył: 07 Paź 2009
Posty: 1417
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Wawa

PostWysłany: Czw 7:57, 24 Wrz 2015    Temat postu:

No to chyba nie to - u mnie to przypominało ćwierkanie kanarka.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ontoja
A1



Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kraków

PostWysłany: Czw 19:15, 24 Wrz 2015    Temat postu:

Panowie,

1) Silnik to to nie jest, bo tak jak pisałem piszczenie jest niezależne od obrotów - czyli albo koła albo układ napędowy.
2) Centralki nie mam więc tak tego nie sprawdzę. Poza tym nawet gdybym miał to nie rozpędziłbym przedniego koła do prędkości ok 50km/h.
3) Łożyska z przodu i z tyłu sprawdzałem i wszystko na pierwszy rzut oka wygląda ok (nie rozbierałem ich na części pierwsze - chcę to zrobić jako ostateczność)
4) Łożysko na przedniej zębatce sprawdzałem i wszystko wygląda ok (nie zdejmowałem zębatki i nie rozbierałem go - chce to zrobić jako ostateczność)/
5) Skupiłem się na tym, że jest to ten plastik/guma co okala czujnik prędkości. Wczoraj przemyłem go wodą, WD40, spryskałem pierwszym lepszym smarem jaki miałem pod ręką i pojechałem sprawdzić - nie zanotowałem żadnych zmian, tj było tak samo źle.
6) Dziś rano w drodze do pracy piszczało mniej i nie było już takiego ciągnącego i głośnego piszczenia ale wciąż irytujące. W drodze powrotnej piszczało jeszcze mniej i to już faktycznie brzmiało raczej jak ćwierkanie ptaszka. Co więcej, aktualnie powyżej 90km/h już nie piszczy, a wręcz przeciwnie, ćwierka od 80 do 40km/h. Celem przekazania wam jak to wygląda/dźwięczy aktualnie przesyłam link (rozpędziłem się do 80km/h i na sprzęgle pozwoliłem zwolnić do 40 km/h; teraz już trzeba się wsłuchać żeby usłyszeć ćwierkanie):

[link widoczny dla zalogowanych]

j23j23j23, czy teraz to brzmi podobnie?

Weekend zapowiada się deszczowo, więc jeśli znajdę chwilę i sposobność to może zdejmę w garażu jakoś przednie koło i popatrzę z bliska na te łożyska.

Jakby ktoś miał jeszcze jakieś pomysły to chętnie przyjmę.

Dzięki za to co już powiedzieliście.

Bartek


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez ontoja dnia Czw 19:16, 24 Wrz 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
j23j23j23
Maniak motocyklowy



Dołączył: 07 Paź 2009
Posty: 1417
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Wawa

PostWysłany: Czw 20:32, 24 Wrz 2015    Temat postu:

Myślę że zlokalizowałeś usterkę. Jeszcze trochę pojeździsz i samo przejdzie . Ale podejrzewam, że to dokładnie to samo. Ta osłona ma tulejkę która wchodzi w felgę ( taki kołnierz) dlatego ciężko to przesmarować. Ale jak jest tendencja ku lepszemu to jest ok.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jerresso
A



Dołączył: 27 Mar 2012
Posty: 150
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 20:26, 09 Paź 2015    Temat postu:

Moim zdaniem ślimak od prędkościomierza. U mnie piszczał podobnie, piszczał, piszczał aż się zje**ł Wink i go wymienili, i jest dobrze Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ontoja
A1



Dołączył: 22 Wrz 2015
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kraków

PostWysłany: Wto 19:25, 29 Mar 2016    Temat postu:

Wiem, że odgrzebuję trochę temat ale myślę, że dobrze będzie go zamknąć, a żeby było to w pełni możliwe to muszę przyznać, że to faktycznie kwestia ślimaka prędkościomierza. Gdy zdjąłem koło to okazało się, że smar który był w tulei od ślimaka był czarny i cały w piachu. Nic dziwnego, że piszczało. Wystarczyło wszystko przeczyścić, umyć w nafcie i nasmarować na nowo. Dziś rozpocząłem sezon i w końcu mogę potwierdzić, że piszczenie zniknęło.

Temat można oficjalnie zamknąć Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
m_i_k
A1



Dołączył: 15 Paź 2014
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Gdansk

PostWysłany: Pon 13:25, 04 Kwi 2016    Temat postu:

Laughing No tośmy się zgrali z tym piszczeniem Laughing
Pozdrawiwm.
m_i_k


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kadaf
A1



Dołączył: 27 Gru 2015
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Łódź

PostWysłany: Pon 15:34, 04 Kwi 2016    Temat postu:

ontoja, czym smarowałeś? Mam podobny temat u siebie i muszę się tym zająć. Przy okazji pytanie o przednią oś - powinna być sucha czy tez nasmarowana (sorki za laickie pytanie, ale wolę się upewnić zanim złoże wszystko do kupy)?

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kadaf dnia Pon 15:35, 04 Kwi 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pietryna
A



Dołączył: 09 Sie 2015
Posty: 107
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Łódź

PostWysłany: Wto 7:30, 05 Kwi 2016    Temat postu:

Osie w ogóle nie muszą być smarowane bo na nich się nic nie kręci. To są tylko pręty/rurki które ściągają konusy, łożyska i oś właściwą w piaście. Smarem pokrywa się je tylko w celu zabezpieczenia przed korozją.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kadaf
A1



Dołączył: 27 Gru 2015
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Łódź

PostWysłany: Wto 10:36, 05 Kwi 2016    Temat postu:

pietryna, dzięki tak też to rozumiał. co do ślimaka nie mam pewności ale warto zrobić go na "czysto" i popsikać olejem silikonowym?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pietryna
A



Dołączył: 09 Sie 2015
Posty: 107
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Łódź

PostWysłany: Wto 11:34, 05 Kwi 2016    Temat postu:

Ja mam w przednim kole czujnik hallotronowy, a nie ślimak. Wyczyściłem ze starego smaru bo złapał trochę piachu jak rozbierałem koło i grubo załadowałem nowym.
Moim zdaniem w takich połączeniach to lepiej smar stały dawać.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kadaf
A1



Dołączył: 27 Gru 2015
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Łódź

PostWysłany: Czw 18:54, 07 Kwi 2016    Temat postu:

ostatnie pytanie zanim zdejme kolo i zaczne robic: jaki smar kupic? prosze o wskazówki. z gory dzięki!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Książe
Motocyklista



Dołączył: 24 Maj 2015
Posty: 254
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Śląsk

PostWysłany: Czw 21:14, 07 Kwi 2016    Temat postu:

Smar miedziany (miedziowy), dostępny np. w każdej Castormaie za parę złotych. Tam jest łożysko ślizgowe i oryginalnie takim smarem jest posmarowane.
WD40 nie jest smarem i bardziej w takich przypadkach szkodzi niż pomaga, bo po prostu wysusza.
Temat był nie tak dawno przerabiany, poniżej masz linka, raptem jedna strona.

http://www.vstromclub.fora.pl/usterki-i-awarie,45/swiszczenie-piszczenie-gdzies-z-kola-przod-tyl,23412.html


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kadaf
A1



Dołączył: 27 Gru 2015
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Łódź

PostWysłany: Pon 18:39, 11 Kwi 2016    Temat postu:

zdjalem kolo, wyszczyscilem i zlozylem az 2 razy. za kazdym razem kołnierz czujnika prędkości jest mocniej docisniety u gory niz na dole. wg mnie nie da sie inaczej zlozyc calosci ale przed czyszczeniem wydawalo mi sie ze kołnierz dolegal rowno. jakies pomysly co robie źle? ćwierkanie ustało po zabiegu.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Książe
Motocyklista



Dołączył: 24 Maj 2015
Posty: 254
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Śląsk

PostWysłany: Pon 20:30, 11 Kwi 2016    Temat postu:

Na odległość trudno powiedzieć, kołnierz powinien być równo, z tym że tak na maxa to on nie wchodzi, jest cały nieco odsadzony.
Nie ciągnie Ci przewód? Popuść śruby które trzymają kabel (dwa punkty), wtedy spróbuj ułożyć kołnierz.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kadaf
A1



Dołączył: 27 Gru 2015
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Łódź

PostWysłany: Pon 20:39, 11 Kwi 2016    Temat postu:

dam znac jak bede z tym działał. generalnie przewód ma luz ale sprawdze to dokladnie.nie powinien z pewnością kołnierz wchodzic do środka. dzieki za podpowiedź.

Sprawa wygląda tak, że to musi być albo krzywa laga lekko (mam podejrzenie prawej) lub co pewniejsze - kołnierz z czujnika prędkości ma lekki przekos. Inaczej koła się nie da założyć. Poprawiłem wysokość lag w półkach, oś wchodzi jak masło teraz. Będę z tym jeździł i żył.
Czyszczenie zmywaczem uniwersalnym + pasta miedziana załatwiły sprawę pisków definitywnie.

Dzięki za pomoc!


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kadaf dnia Pią 10:17, 22 Kwi 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum VStromClub Strona Główna -> Motocykle V-Strom / Usterki i awarie Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin