Forum VStromClub Strona Główna VStromClub
Forum Miłośników Motocykli Suzuki DL V-Strom
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

DL 650 przednia zebatka " 14"

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum VStromClub Strona Główna -> Motocykle V-Strom
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jotes
DeTox nie pomoże



Dołączył: 25 Kwi 2010
Posty: 2515
Przeczytał: 9 tematów

Pomógł: 49 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Düsseldorf / Gdynia

PostWysłany: Sob 14:49, 19 Lut 2011    Temat postu: DL 650 przednia zebatka " 14"

Czytalem ze wymiana przedniej zebatki na "14" ( zamiast oryginalnej 15) powoduje ze moto sie "lepiej wkreca" Moment przenoszony na kolo jest lepiej dopasowany do obrotow silnika, dzieki czemu krecenie manetka daje banana na twarzy i skracamy tez czas przyspieszenia na wysokich biegach.
Moze nie jest to wyjscie na dlugie trasy, ale na winkielki i do miasta moge to sobie wyobrazic Wink tym bardziej ze koszt wielki nie jest.
Czy ktos z was jezdzil juz z taka zebatka?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
nieprosty
Motonita



Dołączył: 12 Sie 2009
Posty: 685
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Sob 23:52, 19 Lut 2011    Temat postu:

Wszystko co napisałeś teoretycznie się zgadza.
Mogę tylko doradzić by zamiast zmieniać zębatkę zdawczą na mniejszą zmienić napędową na większą.
Efekt będzie ten sam a żywotność układu napędowego powinna wzrosnąć.
Musisz tylko sprawdzić o ile zwiększyć zębatkę napędową bo na pewno nie będzie to jeden ząb tylko więcej.

Nie znam prawidłowej nazwy. Pisząc zębatka napędowa mam na myśli zębatkę na tylnym kole.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
konra.dzik
Administrator



Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 2386
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Nie 1:07, 20 Lut 2011    Temat postu:

Ponoć już zmiana z 47 na 45 zębów daje się zauważyć

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ologc
Administrator



Dołączył: 10 Sty 2008
Posty: 1620
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Monachium/Gdańsk

PostWysłany: Nie 8:51, 20 Lut 2011    Temat postu:

bibop kiedyś podsyłał fajną stronę do zabawy z zębatkami:
[link widoczny dla zalogowanych]

można sobie porobić symulacje jak zacznie się zabawę z zębatkami

więcej tutaj:
http://www.vstromclub.fora.pl/motocykle-dl,32/jeszcze-o-lancuchu,1346.html


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez ologc dnia Nie 8:55, 20 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lasooch
Motonita



Dołączył: 07 Lut 2010
Posty: 941
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Pruszków

PostWysłany: Nie 10:49, 20 Lut 2011    Temat postu:

Tylko zmieniając tylną zębatkę na większą, należy jeszcze uważać, żeby łańcuch nie zrobił się zbyt krótki i żeby regulacji nie zabrakło Razz

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
marlon777
Motonita



Dołączył: 11 Maj 2010
Posty: 1164
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Rybnik, Chwałęcice

PostWysłany: Pon 10:37, 21 Lut 2011    Temat postu:

konra.dzik napisał:
Ponoć już zmiana z 47 na 45 zębów daje się zauważyć


Tylko w tym przypadku moto teoretycznie będzie jechało szybciej i spadnie przyśpieszenie.
Jeśli zmniejszamy tył to moto jest szybsze
Jeśli zmniejszamy przód moto jest wolniejsze lecz ma lepsze przyśpieszenie.

Tak jak w rowerze z przerzutkami Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez marlon777 dnia Pon 10:40, 21 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
konra.dzik
Administrator



Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 2386
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pon 22:26, 21 Lut 2011    Temat postu:

Tak i na odwrót.
Jeśli zwiększysz tył będzie wolniejszy ale lepiej się będzie zbierać.
Zwiększysz przód moto szybsze ale słabiej się zbiera.
Istnieje jednak taka kombinacja dwiema zębatkami że moto zbiera się lepiej i w efekcie końcowym jest deczko szybsze na maxymalnej prędkości (w porównaniu z serią ale myślę że tu różnice będą mniej wyczuwalne).
Tak jak w rowerze z przerzutkami Smile
Warto poeksperymentować z tym programem bo można sobie fajnie przełożenia podobierać.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MotorKat
Motonita



Dołączył: 10 Sie 2010
Posty: 592
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa/Poznań/Paryż

PostWysłany: Pią 17:03, 18 Mar 2011    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Konio
Maniak motocyklowy



Dołączył: 24 Lis 2010
Posty: 1420
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Londyn

PostWysłany: Pią 18:00, 18 Mar 2011    Temat postu:

Albo ja nieuważnie czytam, albo ktoś tu coś myli.

1) Jeżeli zwiększysz zębatkę na tylnym kole to wzrośnie moc na tylne koło, ale przyśpieszenie i V max spadnie.

2) Jeżeli zmniejszysz zębatkę na tylne koło to moc przenoszona na tylne koło spadnie, ale wzrośnie przyśpieszenie i V max.

Miałem kiedyś jawę 125 z 1976 roku, a w zasadzie mam nadal, i zmieniłem tylną zębatkę (na tylnym kole, żeby było jasne) z oryginalnej (była już zjechana) na większą od WSK-i. Dało to taki efekt że moto jechało wolniej, wolniej się zbierało, ale moc przekładana na tylne koło była tak duża że mogłem wciskając przedni hamulec zaparkować w gruncie wyrywając tylnym kołem dołek po oś.
Dokładnie taki sam efekt osiągniesz manipulowaniem tylną zębatką w swoim Dl-u.

Tak jak w rowerze: Jak zmienisz przerzutkę na tylnym kole na małą to mocy masz dużo i pod górkę łatwo wjechać, ale demonem prędkości nie będziesz. A jak zwiększysz na większą niż przednia to będziesz jechał szybko na prostej i przy małym obciążeniu będą większe przyśpieszenia i v max.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jaca
Motonita



Dołączył: 03 Cze 2008
Posty: 801
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bytom

PostWysłany: Pią 18:59, 18 Mar 2011    Temat postu:

Konio napisał:
1) Jeżeli zwiększysz zębatkę na tylnym kole to wzrośnie moc na tylne koło, ale przyśpieszenie i V max spadnie.

2) Jeżeli zmniejszysz zębatkę na tylne koło to moc przenoszona na tylne koło spadnie, ale wzrośnie przyśpieszenie i V max.
1. Przyśpieszenie wzrośnie. V-max spadnie.
2. Przyśpieszenie spadnie. V-max wzrośnie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Konio
Maniak motocyklowy



Dołączył: 24 Lis 2010
Posty: 1420
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Londyn

PostWysłany: Pią 19:24, 18 Mar 2011    Temat postu:

Ej, czy na pewno? czy teraz ja już mylę?

Jak założysz większą zębatkę od nominalnej na tylne koło to moc masz większą, ale zarówno przyśpieszenie jak i V max spada. Załóżmy że przednia ma 10 zębów i tylna ma 10, czyli stosunek zębatek jest 1:1. Jeden obrót zębatki przy silniku (jak zwał tak zwał) powoduje 1 obrót koła.
Jeżeli zwiększysz tylną zębatkę np: na 20 zębów to moc przekładana na tylne koło wzrośnie dwukrotnie, ale zębatka przy silniku będzie musiała się obrócić 2x żeby zrobić 1 obrót koła. Dlatego i V max i przyśpieszenie spadną. Tym tokiem rozumowania gdyby tylna miała np 1000 zębów to siła będzie wielka i uciągniesz samolot, ale ani przyśpieszenia nie będzie a i V max wyjdzie pewnie w "metrach na godzine"

Czy nie? Smile
Dlatego jest tak jak napisałem Smile.... chyba


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Konio dnia Pią 19:34, 18 Mar 2011, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dziki
A



Dołączył: 01 Lut 2010
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kielce

PostWysłany: Pią 19:46, 18 Mar 2011    Temat postu:

Konio napisał:
Ej, czy na pewno? czy teraz ja już mylę?

Jak założysz większą zębatkę od nominalnej na tylne koło to moc masz większą, ale zarówno przyśpieszenie jak i V max spada. Załóżmy że przednia ma 10 zębów i tylna ma 10, czyli stosunek zębatek jest 1:1. Jeden obrót zębatki przy silniku (jak zwał tak zwał) powoduje 1 obrót koła.
Jeżeli zwiększysz tylną zębatkę np: na 20 zębów to moc przekładana na tylne koło wzrośnie dwukrotnie, ale zębatka przy silniku będzie musiała się obrócić 2x żeby zrobić 1 obrót koła. Dlatego i V max i przyśpieszenie spadną. Tym tokiem rozumowania gdyby tylna miała np 1000 zębów to siła będzie wielka i uciągniesz samolot, ale ani przyśpieszenia nie będzie a i V max wyjdzie pewnie w "metrach na godzine"

Czy nie? Smile
Dlatego jest tak jak napisałem Smile.... chyba


Czyż TAK Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
nieprosty
Motonita



Dołączył: 12 Sie 2009
Posty: 685
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Pią 20:13, 18 Mar 2011    Temat postu:

Konio napisał:
Ej, czy na pewno? czy teraz ja już mylę?

Jak założysz większą zębatkę od nominalnej na tylne koło to moc masz większą, ale zarówno przyśpieszenie jak i V max spada. Załóżmy że przednia ma 10 zębów i tylna ma 10, czyli stosunek zębatek jest 1:1. Jeden obrót zębatki przy silniku (jak zwał tak zwał) powoduje 1 obrót koła.
Jeżeli zwiększysz tylną zębatkę np: na 20 zębów to moc przekładana na tylne koło wzrośnie dwukrotnie, ale zębatka przy silniku będzie musiała się obrócić 2x żeby zrobić 1 obrót koła. Dlatego i V max i przyśpieszenie spadną. Tym tokiem rozumowania gdyby tylna miała np 1000 zębów to siła będzie wielka i uciągniesz samolot, ale ani przyśpieszenia nie będzie a i V max wyjdzie pewnie w "metrach na godzine"

Czy nie? Smile
Dlatego jest tak jak napisałem Smile.... chyba

Nie da się zębatkami na raz zwiększyć prędkości maksymalnej i przyśpieszenia.
Albo jedno albo drugie.
Jak dasz większą na tył lub mniejszą na przód to przyśpieszenie wzrośnie ale spadnie prędkość maksymalna.

Spróbuj w rowerze zmienić bieg z przodu na największą a z tyłu na najmniejszą. Przyśpieszenie z miejsca będziesz miał zerowe ale w czasie jazdy osiągniesz największą prędkość. Zmienisz biegi odwrotnie to będziesz miał super przyśpieszenie ale prędkość znikomą.

I tak btw w rowerze zmieniamy biegi a nie przerzutki, podobnie jak w motocyklu, nie zmieniamy skrzyni biegów podczas jazdy Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Konio
Maniak motocyklowy



Dołączył: 24 Lis 2010
Posty: 1420
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Londyn

PostWysłany: Pią 20:16, 18 Mar 2011    Temat postu:

No właśnie !

Więc jotes:
jeżeli chcesz z Dl-a zrobić coś szybszego niż jest to musisz albo zmniejszyć tylną zębatkę (żeby koło tylne obracało się szybciej niż dotychczas). Ale nie możesz przesadzić bo jak za bardzo zmniejszysz albo wsiądzie pasażer to ci mocy zabraknie żeby tego potwora z miejsca ruszyć Smile
Mi wychodzi z małych obliczeń że jak sam jedziesz to bezpiecznie jest zmniejszyć tylną zebatkę max do 12 zębów (o ile taka jest bo ja się nie znam). Ale jak wsiądzie wtedy pasażer to będziesz jechał jak na komarku...
Możesz też zwiększyć przednią, ale wtedy bardziej obciążysz sprzęgło i cały napęd. I tu znowu: jak jeździsz sam to nie ma to dla moto różnicy - napęd będzie pracował pod większym obciążeniem tak jakbyś był np: załadowany na wyprawę, albo miał pasażera. Którą drogę wybierzesz to twoja broszka Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
nieprosty
Motonita



Dołączył: 12 Sie 2009
Posty: 685
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Pią 20:24, 18 Mar 2011    Temat postu:

Konio napisał:

Mi wychodzi z małych obliczeń że jak sam jedziesz to bezpiecznie jest zmniejszyć tylną zebatkę max do 12 zębów (o ile taka jest bo ja się nie znam). Ale jak wsiądzie wtedy pasażer to będziesz jechał jak na komarku...
Możesz też zwiększyć przednią, ale wtedy bardziej obciążysz sprzęgło i cały napęd. I tu znowu: jak jeździsz sam to nie ma to dla moto różnicy - napęd będzie pracował pod większym obciążeniem tak jakbyś był np: załadowany na wyprawę, albo miał pasażera. Którą drogę wybierzesz to twoja broszka Smile

Jeżeli zachowasz te same proporcję to sprzęgło obciążysz tak samo niezależnie czy zmniejszyłeś przód czy odpowiednio zwiększyłeś tył. Sprzęgło ma do przeniesienia odpowiednią siłę i tyle.
Jedyne co to zębatka zdawcza ma łatwiej jak ma więcej zębów bo siła przenoszona się lepiej rozkłada.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dziki
A



Dołączył: 01 Lut 2010
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kielce

PostWysłany: Pią 20:37, 18 Mar 2011    Temat postu:

Panowie , napisze to na moim przykładzie
Z przodu jest oryginał z tyłu zaś mniejsza zębatka o symboliczny jeden ząb.
Moto nie straciło na niczym , zachowuję się dokłądnie tak jak poprzednio.Jest na tyle silny ze doładowany na maksa tz :kufer centralny , duuuży wiecheć różności na centralnym , dwie boczne załadowane na ful , ja 120 kg i mój szanowny kolega który też ułomkiem nie jest , waży jedyne 115 kg (oceniam ze bagaż + my to jakieś 420 kg). Na autostradzie śmiga się 200/210 bez problemu - reasumując ,jest trochę szybszy a na mocy nic nie stracił


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Konio
Maniak motocyklowy



Dołączył: 24 Lis 2010
Posty: 1420
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Londyn

PostWysłany: Pią 21:24, 18 Mar 2011    Temat postu:

Dziki: 200 - 210 na autostradzie z moto obciążonym 420 kilo? Nie to że wątpię ale na pewno nie masz tam turbiny czy NOSa?

Jeżeli zmniejszyłeś o jeden ząb z 15 na 14 to przyśpieszenie koła tylnego wzosło o ok. 6,5 % przy tym samy obrocie zębatki przdniej. A co za tym idzie o tyle mogłeś zwiększyć przyśpieszenie i V max. Biorąc jednak pod uwagę obciążenie o jakim piszesz i opór powietrza przy tej prędkości oraz fabryczny V max to jakoś tak szybko ci to moto jedzie....


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Konio dnia Pią 21:29, 18 Mar 2011, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dziki
A



Dołączył: 01 Lut 2010
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kielce

PostWysłany: Pią 21:58, 18 Mar 2011    Temat postu:

Konio napisał:
Dziki: 200 - 210 na autostradzie z moto obciążonym 420 kilo? Nie to że wątpię ale na pewno nie masz tam turbiny czy NOSa?

Jeżeli zmniejszyłeś o jeden ząb z 15 na 14 to przyśpieszenie koła tylnego wzosło o ok. 6,5 % przy tym samy obrocie zębatki przdniej. A co za tym idzie o tyle mogłeś zwiększyć przyśpieszenie i V max. Biorąc jednak pod uwagę obciążenie o jakim piszesz i opór powietrza przy tej prędkości oraz fabryczny V max to jakoś tak szybko ci to moto jedzie....


Nie wiem czy to wystarczy-słowo honoru Smile

sam byłem w szoku Shocked

Ps jechałem tak jakieś 10 kil. bo paliwo znikało w oczach


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jaca
Motonita



Dołączył: 03 Cze 2008
Posty: 801
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bytom

PostWysłany: Pią 22:14, 18 Mar 2011    Temat postu:

Konio napisał:
Jeżeli zmniejszyłeś o jeden ząb z 15 na 14 to przyśpieszenie
Konio - może czytaj trochę wolniej, bo:
Dziki napisał:
przodu jest oryginał z tyłu zaś mniejsza zębatka o symboliczny jeden ząb

Jak już napisał nieprosty nie da się przyśpieszenia i v-max jednocześnie zwiększać.
Dlaczego na 1 biegu moto idzie na koło a na 6 nie Question

Konio napisał:
Tym tokiem rozumowania gdyby tylna miała np 1000 zębów to siła będzie wielka i uciągniesz samolot, ale ani przyśpieszenia nie będzie a i V max wyjdzie pewnie w "metrach na godzine"
Nie.
Przyśpieszenie będziesz miał kolosalne ale skończy Ci się zakres obrotów silnika i .... "rybka" Laughing
Po to się dobiera optymalne przełożenia aby się dało jeździć - i przyśpieszać, i mieć przyzwoity v-max.

Proponuję trochę testów na rowerze Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Konio
Maniak motocyklowy



Dołączył: 24 Lis 2010
Posty: 1420
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Londyn

PostWysłany: Pią 22:32, 18 Mar 2011    Temat postu:

Jaca napisał:
Konio napisał:
Jeżeli zmniejszyłeś o jeden ząb z 15 na 14 to przyśpieszenie
Konio - może czytaj trochę wolniej, bo:
Dziki napisał:
przodu jest oryginał z tyłu zaś mniejsza zębatka o symboliczny jeden ząb


Konio napisał:
Tym tokiem rozumowania gdyby tylna miała np 1000 zębów to siła będzie wielka i uciągniesz samolot, ale ani przyśpieszenia nie będzie a i V max wyjdzie pewnie w "metrach na godzine"
Nie.
Przyśpieszenie będziesz miał kolosalne ale skończy Ci się zakres obrotów silnika i .... "rybka" Laughing :


Nie bardzo rozumiem co mam czytać wolniej, bo ja tu nieścisłości nie widzę.

Wiem że skończy się zakres obrotów, ale to przyczyna. Skutek jest taki jak napisałem: brak przyśpieszenia (a raczej tak "krótkie" że go nie ma) - semantyka Smile

W każdym razie reasumując: stoję na stanowisku że aby osiągnąć optymalny efekt należy zmniejszyć tylną zębatkę max do 12 zebów, o ile taka jest. Sam ćwiczyłem to ma moim starym moto więc efekty znam z autopsji.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Konio dnia Pią 22:33, 18 Mar 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jaca
Motonita



Dołączył: 03 Cze 2008
Posty: 801
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bytom

PostWysłany: Pią 22:48, 18 Mar 2011    Temat postu:

Konio napisał:
ja tu nieścisłości nie widzę.

....
stoję na stanowisku że aby osiągnąć optymalny efekt należy zmniejszyć tylną zębatkę max do 12 zebów, o ile taka jest.

Pytanie:
Ile zębów ma nominalna tylna zębatka?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
marlon777
Motonita



Dołączył: 11 Maj 2010
Posty: 1164
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Rybnik, Chwałęcice

PostWysłany: Pią 22:59, 18 Mar 2011    Temat postu:

Jaca napisał:
Konio napisał:
ja tu nieścisłości nie widzę.

....
stoję na stanowisku że aby osiągnąć optymalny efekt należy zmniejszyć tylną zębatkę max do 12 zebów, o ile taka jest.

Pytanie:
Ile zębów ma nominalna tylna zębatka?


no właśnie pytanie zasadnicze bo pięknie zeszliście z tematu głównego o przedniej zębatce na tylną gdzie zasada jest odwrotna

już wcześniej było to pisane:
zmniejszasz przednią zębatkę - lepsze przyśpieszenie mniejsze vmav
zmniejszasz tylną - słabsze przyśpieszenie większe vmax
tak jak Jaca napisał - maszerujcie do piwnicy po górala (rower) i sprawdzcie Wink

Konio:
tylna zębatka 12? nawet byś nie ruszył [ponieważ teraz masz 47 - jeszcze raz wspominam że teraz piszę o tylniej

jeśli pisałeś o przedniej to te 12 zębów spowodowałyby mniejszą vmax


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez marlon777 dnia Pią 23:02, 18 Mar 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Konio
Maniak motocyklowy



Dołączył: 24 Lis 2010
Posty: 1420
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Londyn

PostWysłany: Pią 23:05, 18 Mar 2011    Temat postu:

Taaaaaa.....

To zasadnicze pytanie. Moja odpowiedz: nie mam pojęcia a nie chce mi się do garażu lecieć sprawdzać. Ale to chyba nie ma znaczenia - chodzi raczej o zasady na jakich to się wszystko opiera? Bo fakt 15 to na chłopski rozum jak teraz sobie myślę to nie ma na pewno Smile 47 to już penie tak... Z rozpędu jakoś tak pojechałem bez zastanowienia. Mimo wszystko bez względu na ilość zębów zasady fizyki i mechaniki są takie same.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Konio dnia Pią 23:08, 18 Mar 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
nieprosty
Motonita



Dołączył: 12 Sie 2009
Posty: 685
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Pią 23:11, 18 Mar 2011    Temat postu:

Konio napisał:

Nie bardzo rozumiem co mam czytać wolniej, bo ja tu nieścisłości nie widzę.

Wiem że skończy się zakres obrotów, ale to przyczyna. Skutek jest taki jak napisałem: brak przyśpieszenia (a raczej tak "krótkie" że go nie ma) - semantyka Smile

Przyśpieszenie nie jest ani krótkie ani długie.
Jest to wielkość określająca jak szybko możesz przyśpieszyć.
Podczas zabawy przełożeniami zawsze zwiększając v-max zmniejszysz przyśpieszenie lub zwiększając przyśpieszenie zmniejszysz v-max, inaczej się nie da.
Konio napisał:

W każdym razie reasumując: stoję na stanowisku że aby osiągnąć optymalny efekt należy zmniejszyć tylną zębatkę max do 12 zebów, o ile taka jest. Sam ćwiczyłem to ma moim starym moto więc efekty znam z autopsji.

Konio tak sobie dywagujemy, ale mam obawy czy mając zębatkę z tyłu 12 zębów ten DL wogóle będzie w stanie ruszyć.
Każdy silnik ma jakieś właściwości i producent odpowiednio dobiera do tego przełożenia, możemy oczywiście w to ingerować ale tylko w pewnym zakresie później wyjdzie wielka kupa Wink
Teoretycznie jak sobie z tyłu walniemy z 5 zębów a z przodu 30 (wiem, że taka zębatka się nie zmieści) to nasz DL pewnie i z 500 km/h osiągnie, tyle że w realnym świecie silnik nie będzie miał siły wogóle ruszyć z miejsca Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jaca
Motonita



Dołączył: 03 Cze 2008
Posty: 801
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bytom

PostWysłany: Pią 23:14, 18 Mar 2011    Temat postu:

Konio napisał:
Mimo wszystko bez względu na ilość zębów zasady fizyki i mechaniki są takie same.
Dokładnie tak Smile
I w myśl tych zasad jest tak, jak pisałem wcześniej, jak potwierdził nieprosty i jak napisał marlon.

Pytanie dodatkowe:
Zmiana tylnej zębatki na mniejszą to tak jak zmiana biegu np. z 5 na 6, czy tak?
Skoro twierdzisz, że na mniejszej zębatce (czyli w naszym przykładzie na 6 biegu) jest większe przyśpieszenie, to w takim razie jak chcesz szybko wyprzedzić jakąś furę po co redukujesz z 6 na 5 albo i na 4 Question


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
marlon777
Motonita



Dołączył: 11 Maj 2010
Posty: 1164
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Rybnik, Chwałęcice

PostWysłany: Pią 23:14, 18 Mar 2011    Temat postu:

Konio napisał:
Taaaaaa.....

To zasadnicze pytanie. Moja odpowiedz: nie mam pojęcia a nie chce mi się do garażu lecieć sprawdzać. Ale to chyba nie ma znaczenia - chodzi raczej o zasady na jakich to się wszystko opiera? Bo fakt 15 to na chłopski rozum jak teraz sobie myślę to nie ma na pewno Smile 47 to już penie tak... Z rozpędu jakoś tak pojechałem bez zastanowienia. Mimo wszystko bez względu na ilość zębów zasady fizyki i mechaniki są takie same.


zasady mechaniki i fizyki oczywiście tak, lecz praktycznie do tyłu takiej zębatki nie włożysz - ot co i koniec.
Sądzę że pozostańmy przy tym co było napisane na początku przez Jotesa że można przednią zmniejszyć o 1 ząb (tak robi wielu), lub to co napisał Nieprosty można pokusić się nad zwiększeniem tylnej o kilka zębów.
Efekt będzie taki sam czyli lepsze wkręcanie się na obroty lecz mniejsz vmax

i bez bulu - to teraz modne


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jaca
Motonita



Dołączył: 03 Cze 2008
Posty: 801
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bytom

PostWysłany: Pią 23:19, 18 Mar 2011    Temat postu:

marlon777 napisał:
Sądzę że pozostańmy przy tym co było napisane na początku przez Jotesa że można przednią zmniejszyć o 1 ząb (tak robi wielu), lub to co napisał Nieprosty można pokusić się nad zwiększeniem tylnej o kilka zębów.
Efekt będzie taki sam czyli lepsze wkręcanie się na obroty lecz mniejsz vmax
A mnie chodzi po głowie odwrotny manewr - zmiana przedniej zębatki o +1 ząb (tak jak w linku u tego amerykańca). Nie żeby osiągać jakieś v-maxy ale choćby w kontekście poruszania się w trasie (pamiętasz naszą zamianę i różnice w zestopniowaniu skrzyń 650/1000) Smile
Ale to przy okazji wymiany napędu czyli jeszcze dłuuuuugo Cool


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Konio
Maniak motocyklowy



Dołączył: 24 Lis 2010
Posty: 1420
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Londyn

PostWysłany: Pią 23:21, 18 Mar 2011    Temat postu:

no to passs, bo nadzieji że coś jeszcze wymyślimy już nie ma Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
konra.dzik
Administrator



Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 2386
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 23:31, 18 Mar 2011    Temat postu:

Większa moc to większe przyspieszenie, mniejsza moc mniejsze przyspieszenie.
Tak to widzę i rozumiem Smile

Albo inaczej większa moc na kole= lepiej się zbiera
Mniejsza moc gorzej się zbiera, kwestia doboru przełożenia końcowego
Ale jeśli zastosować odpowiednie przełożenia w skrzyni można uzyskać dowolne rezultaty.
Jedynka w scigaczach jest na tyle długa ze bez problemów osiągają setkę a może ciut więcej. dalej już jest krócej.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez konra.dzik dnia Pią 23:34, 18 Mar 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
marlon777
Motonita



Dołączył: 11 Maj 2010
Posty: 1164
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Rybnik, Chwałęcice

PostWysłany: Pią 23:32, 18 Mar 2011    Temat postu:

Jaca napisał:
marlon777 napisał:
Sądzę że pozostańmy przy tym co było napisane na początku przez Jotesa że można przednią zmniejszyć o 1 ząb (tak robi wielu), lub to co napisał Nieprosty można pokusić się nad zwiększeniem tylnej o kilka zębów.
Efekt będzie taki sam czyli lepsze wkręcanie się na obroty lecz mniejsz vmax
A mnie chodzi po głowie odwrotny manewr - zmiana przedniej zębatki o +1 ząb (tak jak w linku u tego amerykańca). Nie żeby osiągać jakieś v-maxy ale choćby w kontekście poruszania się w trasie (pamiętasz naszą zamianę i różnice w zestopniowaniu skrzyń 650/1000) Smile
Ale to przy okazji wymiany napędu czyli jeszcze dłuuuuugo Cool


W tej sytuacji masz zupełną rację. O ile pamiętam u Ciebie przy 4.000 było 90km/h a ja przy tych obrotach 120km/h.
Ten manewr może spowodowały też mniejsze zużycie paliwa na przelotówkach i długich płaskich trasach - mniejsze obroty silnika przy zachowanej średniej prędkości przelotowej. No ale to Ciebie nie powinno dotyczyć Jaca - bo i tak masz spalanie jak w KOMARKU Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Konio
Maniak motocyklowy



Dołączył: 24 Lis 2010
Posty: 1420
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Londyn

PostWysłany: Sob 9:02, 19 Mar 2011    Temat postu:

konra.dzik:

Tak jak piszesz, to się tak prosto nie przekłada. Wyobraź sobie że masz podważyć duży kamień łyżką do opon. Znasz swoją siłę maksymalną i nie jest ona zmienna w czasie. Cały czas dysponujesz taką samą (no, chyba że się zmęczysz). Ale jak weźmiesz zamiast krótkiej łyżki długi drąg to twoja przyłożona do jego końca moc nadal będzie taka sama (masz nadal tyle samo siły), ale moc osiągnięta n jego końcu w celu podważenia kamienia będzie proporcjonalnie większa (z uwagi na dłuższe ramie na które działa twoja siła). To samo jest z tymi zębatkami.

Większa moc nie oznacza z automatu że moto będzie się lepiej zbierać. To nie jest zależność liniowa tylko raczej parabola.

Jak zwiększysz moc na kolo poprzez zmianę zębatki to np: łatwiej ci będzie wjechać po piachu na górkę, ale prędkość max spadnie.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Konio dnia Sob 9:03, 19 Mar 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
konra.dzik
Administrator



Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 2386
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sob 16:32, 19 Mar 2011    Temat postu:

Ok, ale efektem końcowym będzie to że jak zmniejszysz tylną zębatkę to moto będzie szybsze ale wydłużysz mu przełożenie końcowe i będzie się od startu gorzej zbierał.
Dajesz wtedy większe obciążenie początkowe. Faktem jest że później nastąpi zmiana begów co spowoduje, że przy standardowych przełożeniach, osiągniesz wyższe prędkości na poszczególnych biegach, a więc wyższy v-max.
Po to stunterzy zakładają talerz jak satelita z tyłu żeby uzyskać większy moment obrotowy na tylnim kole ale kosztem prędkości.
Jak jedziesz rowerem to na największej zębatce z przodu i najmniejszej z tyłu to jedziesz powiedzmy 30km/h przy obrotach powiedzmy X.
Ale jeśli wrzucisz z tyłu o dwie trzy zębatki wyżej to przy tych samych obrotach będziesz jechał wolniej ale będziesz miał większy moment obrotowy- będzie ci łatwiej podbić przednie koło do góry.
Kiedyś temat był poruszany na forum, zawsze kończyło się na przykładzie roweru Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez konra.dzik dnia Sob 16:33, 19 Mar 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
marlon777
Motonita



Dołączył: 11 Maj 2010
Posty: 1164
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Rybnik, Chwałęcice

PostWysłany: Sob 22:37, 19 Mar 2011    Temat postu:

konra.dzik napisał:
Ok, ale efektem końcowym będzie to że jak zmniejszysz tylną zębatkę to moto będzie szybsze ale wydłużysz mu przełożenie końcowe i będzie się od startu gorzej zbierał.
Dajesz wtedy większe obciążenie początkowe. Faktem jest że później nastąpi zmiana begów co spowoduje, że przy standardowych przełożeniach, osiągniesz wyższe prędkości na poszczególnych biegach, a więc wyższy v-max.
Po to stunterzy zakładają talerz jak satelita z tyłu żeby uzyskać większy moment obrotowy na tylnim kole ale kosztem prędkości.
Jak jedziesz rowerem to na największej zębatce z przodu i najmniejszej z tyłu to jedziesz powiedzmy 30km/h przy obrotach powiedzmy X.
Ale jeśli wrzucisz z tyłu o dwie trzy zębatki wyżej to przy tych samych obrotach będziesz jechał wolniej ale będziesz miał większy moment obrotowy- będzie ci łatwiej podbić przednie koło do góry.
Kiedyś temat był poruszany na forum, zawsze kończyło się na przykładzie roweru Smile


to jest 100% tego o czym mówiliśmy, tylko każdy swymi słowy.
konra.dzik - dzięki za sentencję. wstyd że takimi dupstawi się zajmujemy jak tu wojna Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Konio
Maniak motocyklowy



Dołączył: 24 Lis 2010
Posty: 1420
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Londyn

PostWysłany: Sob 23:17, 19 Mar 2011    Temat postu:

Ale dyskusja była ciekawa i pouczająca.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum VStromClub Strona Główna -> Motocykle V-Strom Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin