Forum VStromClub Strona Główna VStromClub
Forum Miłośników Motocykli Suzuki DL V-Strom
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Wyświetlacz biegów - pytanie do obeznanych z elektroniką

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum VStromClub Strona Główna -> Patenty i usprawnienia / Patenty elektryczne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Oliwnik
Motocyklista



Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 311
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Nie 17:12, 15 Mar 2009    Temat postu: Wyświetlacz biegów - pytanie do obeznanych z elektroniką

Witam,
w manualu do DL650 K4 znalazłem takie coś :

[link widoczny dla zalogowanych].

Czy to oznacza, że na poszczególnych biegach jest określone napięcie pomiędzy przewodami różowym i czarnym z białym paskiem? Jeśli tak, to czy bazując na tym można zbudować wyświetlacz biegów?
Mam nadzieję, że w K8 ten fragment instalacji jest taki sam.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Oliwnik dnia Nie 17:20, 15 Mar 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Xondz
Motocyklista



Dołączył: 14 Gru 2008
Posty: 205
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa/Tarchomin

PostWysłany: Nie 21:41, 15 Mar 2009    Temat postu:

Z tekstu wynika, że jest tak jak piszesz.
Komputer każdego nowoczesnego silnika z wtryskiem, a tym bardziej spełniającego normę Euro 3, musi pobierać tego typu informacje. Sprawdzana jest nie tylko sama zmiana biegu ale też np. naciśnięcie sprzęgła (w celu zmniejszenia momentu obrotowego przy zmianie biegu, żeby sprzęgło nie szarpało).
Silnik K4 i K8 różni się układem wtryskowym i pewnie też ma inny komputer, może mieć też inne napięcia na tym czujniku. Należałoby to sprawdzić.
Nie jestem elektronikiem, ale mogę sobie wyobrazić budowę takiego wyświetlacza. Trzy moduły, woltomierz, układ logiczny mający 6 stanów, zmieniający je przy danych napięciach, układ sterownia wyświetlacza wielosegmentowego.
Ale z tego co czytałem w sieci, to w wyświetlaczach sprzedawanych na alllegro, jest to zrobione trochę inaczej, układ liczy przełączenia w górę i w dół biorąc pod uwagę prędkość i obroty silnika. Z jakichś powodów jest to lepsze rozwiązania. Być może dlatego, że odczyt napięcia z czujnika może wpływać na jego wielkość (fałszować rzeczywistą wielkość), co może mieć negatywny wpływa na pracę komputera.

pzdr
X

p.s - Na allegro jest jeden wyświetlacz działający w oparciu o odczyt sygnałów, znaczy że się da to zrobić.
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Xondz dnia Nie 22:21, 15 Mar 2009, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mluko
A2



Dołączył: 04 Lis 2007
Posty: 74
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Dolnyśląsk

PostWysłany: Pon 7:02, 16 Mar 2009    Temat postu:

Xondz napisał:

........Ale z tego co czytałem w sieci, to w wyświetlaczach sprzedawanych na alllegro, jest to zrobione trochę inaczej, układ liczy przełączenia w górę i w dół biorąc pod uwagę prędkość i obroty silnika. Z jakichś powodów jest to lepsze rozwiązania. ........


chyba jednak jest to gorsze rozwiazanie, dla motocykli ktore nie maja wlasnie wyprowadzonych wartosci dla poszczegolnych biegow, wyswielacz potrafi sie pogubic przy malych predkosciach nie wskazuje biegu na postoju....

na tej samej zasadzie dzialajacy wyswietlacz co podales i co opisuje @Oliwnik ale duzo tanszy
[link widoczny dla zalogowanych]

mam go od tamtego sezonu, jest duzy, brzydki.......... ale spelnia swoje zadanie
najlepiej bylo by go wkąponowac jak tu jest to zrobione

[link widoczny dla zalogowanych]

Pozdrawiam
Marek


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
piotr
A1



Dołączył: 14 Paź 2008
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kalisz i okolice

PostWysłany: Pon 20:33, 16 Mar 2009    Temat postu:

z tego co się orientowałem szkół jest kilka:
1. po instalacji konfiguruje się to przez przejechanie na każdym biegu pełny zakres obrotów (lub prawie całego Smile), wtedy tworzy się mapa prędkości obrotowej silnika w funkcji prędkości motocykla i dla tych map przyporządkowane są poszczególne biegi.
Mapa jest tworzona na podstawie prędkości obrotowej silnika oraz prędkości motocykla, w zależności od rodzaju moto, dla tych które np. prędkościomierz jest napędzany linką, trzeba dodać sensor prędkości obrotowej koła.
2. Pomiar prędkości czujnikiem na kole + pomiar obrotowa silnika przez badanie częstotliwości na przewodzie wysokiego napięcia.
3. Liczniki, liczące przełączenia biegu w górę lub w dół - rozwiązania amatorskie.

Niestety, jak pisał mluko, systemy tego typu często gubią się gdy np. zatrzymasz się, wyskoczy bieg, itp.

Najpewniejszym systemem jest właśnie podłączenie się do fabrycznego "systema" i odpowiednie zinterpretowanie poziomów napięcia.
Jak znajdę chwilę planuję samemu wykonanie czegoś takiego (na bazie mikroprocesora, np. Atmel'a). Kumpel który robi coś takiego do swojej SV'ki 1000, drugi tydzień niesie mi pomoce naukowe Smile Jeśli ktoś będzie zainteresowany, dajcie znać to się podzielę.

Pozdro


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ologc
Administrator



Dołączył: 10 Sty 2008
Posty: 1620
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Monachium/Gdańsk

PostWysłany: Pon 20:40, 16 Mar 2009    Temat postu:

piotr napisał:
Jeśli ktoś będzie zainteresowany, dajcie znać to się podzielę.


coś mi się zdaje, że będziesz skrobał tutorial w sekcji DL-technika jak już zamontujesz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Oliwnik
Motocyklista



Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 311
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pon 20:44, 16 Mar 2009    Temat postu:

Xondz napisał:
.... Być może dlatego, że odczyt napięcia z czujnika może wpływać na jego wielkość (fałszować rzeczywistą wielkość), co może mieć negatywny wpływa na pracę komputera...


Właśnie tego się obawiam. Czy podłączenie dodatkowego urządzenia, odczytującego napięcie nie zakłóci pracy komputera. Głupio by było nagle stracić moc albo żeby zgasł silnik.
Czy ktoś to już przerabiał?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
piotr
A1



Dołączył: 14 Paź 2008
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kalisz i okolice

PostWysłany: Pon 20:47, 16 Mar 2009    Temat postu:

no niema problemu Very Happy a ponieważ zapowiadają u mnie opady śniegu to może będzie czas Laughing

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
roadrunner
Administrator



Dołączył: 04 Cze 2008
Posty: 3011
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Lubartów, Warszawa

PostWysłany: Wto 1:08, 17 Mar 2009    Temat postu:

Oliwnik napisał:
Xondz napisał:
.... Być może dlatego, że odczyt napięcia z czujnika może wpływać na jego wielkość (fałszować rzeczywistą wielkość), co może mieć negatywny wpływa na pracę komputera...


Właśnie tego się obawiam. Czy podłączenie dodatkowego urządzenia, odczytującego napięcie nie zakłóci pracy komputera. Głupio by było nagle stracić moc albo żeby zgasł silnik.
Czy ktoś to już przerabiał?



Raczej nie powinno. Przecież układy porównacze mają rezystancję wewnętrzną bliską nieskończoności.


Miałem w planach sterować pracą elektrozaworu oliwiarki przy pomocy układu na atmedze zczytującego prędkość z impulsatora prędkościomierza. Nie stanowi to najmniejszego problemu. Uklad udalo się podłączyć, poprawnie skalibrować (prędkościomierz trochę przekłamuje w górę a błąd rośnie wprost proporcjonalnie do prędkości) i nie zakłóca on w żaden sposób pracy predkościomierza.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez roadrunner dnia Wto 1:19, 17 Mar 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum VStromClub Strona Główna -> Patenty i usprawnienia / Patenty elektryczne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin