Forum VStromClub Strona Główna VStromClub
Forum Miłośników Motocykli Suzuki DL V-Strom
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Nagłe stukanie (klekotanie) w silniku

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum VStromClub Strona Główna -> Motocykle V-Strom / Usterki i awarie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
voyt3c
A1



Dołączył: 05 Kwi 2013
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sob 20:53, 25 Lip 2015    Temat postu: Nagłe stukanie (klekotanie) w silniku

Cześć,

mojemu DL 650 przydażyła się pewna awaria, której nie potrafię zdiagnozować, a poszukiwania na forum i w google nie dały pozytywnych rezultatów.

Podczas dosyć szybkiej jazdy (drogą ekspresową) w pewnym momencie usłyszałem głośny stukot w silniku. Dźwięk zaczał dobiegać nagle i nic wcześniej nie wskazywało na złą pracę motocykla - uruchomił się bez problemu, silnik pracował równo i normalnie, przyspieszał OK - ogólnie chodził jak zwykle.

Od razu zatrzymałem się na poboczu i wyłączyłem DLa. Potem odpaliłem go jeszcze raz żeby na spokojnie posłuchać i pooglądać, jednak stukot czy też klekot nie ustępował. Pojawia się po odpaleniu i wzrasta wraz z wchodzeniem na obroty - nie kręciłem zbytnio manetką żeby nie pogłębiać awarii.

Po wstępnej konsultacji z mechanikiem dostałem zakaz dalszej jazdy, więc wycieczkę zakończyłem na lawecie.

Gdy maszyna czeka w garażu na profesjonalną pomoc, chciałbym chociaż wstępnie ustalić możliwą przyczynę problemu i zdiagnozować ewentualne skutki awarii (również finansowe).

W garażu odpaliłem motocykl jeszcze raz żeby nakręcić krótkie filmiki, które pokazują owy stukot:
1. Filmik z widokiem na kontrolki i obrotomierz: http://youtu.be/umBTDMySSNc (np. 30 sekunda)
2. Filmik od strony silnika (lepiej słychać): http://youtu.be/rQJ_-pA6cP8 (np. 15 i 18 sekunda)

Czy macie jakieś pomysły co mogło się stać i co może oznaczać ten stukot? Będę wdzięczny za Wasze sugestie.

Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez voyt3c dnia Nie 8:03, 26 Lip 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MaG
Administrator



Dołączył: 23 Maj 2008
Posty: 4244
Przeczytał: 7 tematów

Pomógł: 27 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Gocław, W-wa

PostWysłany: Sob 21:01, 25 Lip 2015    Temat postu:

Niestety niewiele usłyszałem na filmiku na YT więc tylko na bazie Twojego opisu cięzko zdiagnozować...
1. Na pewno jest jakiś hałas w samym silniku? Nie chodzi np. o to, że nagle w ogóle zrobiło się głośniej z "okolic silnika"? Pytam bo może po prostu wydmuchało Ci uszczelkę na kolektorze wydechowym i słyszysz stukot "gołego silnika" nie wyciszony wydechem?
2. Jeżeli nie to nasuwa mi się wizja luźnego łańcuszka rozrządu na tyle, że przeskoczył na zębach o 2-3 ogniwa.
3. Podparcie zaworów z powodu skasowania się luzów?
Tak czy inaczej jeżeli pkt. 2 lub 3 to sugeruję nie odpalać już DLa i nie kręcić filmików do czasu diagnozy przez mechanika, bo tylko pogłębiasz ewentualne uszkodzenia.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
voyt3c
A1



Dołączył: 05 Kwi 2013
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sob 21:27, 25 Lip 2015    Temat postu:

OK, pewnie ja to słyszę, bo wiem jak brzmi w rzeczywistości, a dla innych osób, które oglądają filmy może to być normalny dźwięk silnika. Dlatego dla uściślenia:
Na pierwszym filmie: np. 30 sekunda, gdy dochodzi do 4 tys. obrotów.
Na drugim filmie: 15 i 18 sekunda to ten stukot, którego wcześniej na pewno nie było.

Co do większej ilości szczegółów, to od razu po zatrzymaniu z jakiś powodów stwierdziłem, że mogło być za mało oleju (dolałem jeszcze stojąc na poboczu). Chociaż byłoby to dziwne. Jak postał trochę, to po dolewce sięgało górnego limitu, a nie dolewałem 3 litrów. Poza tym w poprzedni weekend przejechałem prawie tysiąc kilometrów i nie było żadnych problemów.

Z tego co mi się wydaje, to po zatrzymaniu i odczekaniu tych kilku minut do "testowego" odpalenia - moto jakby się dławiło i chciało gasnąć przy podkręcaniu do 3-4 tys.

To tyle co mogę dodać do historii.

Więcej go oczywiście odpalał nie będę.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
magrafb
Motocyklista



Dołączył: 26 Mar 2010
Posty: 456
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Olsztyn

PostWysłany: Sob 21:34, 25 Lip 2015    Temat postu:

Jak dla mnie zacznij od znalezienia jakiejś luźnej rzeczy, zluzowana śruba luz podnóżka itd

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Suszny
Maniak motocyklowy



Dołączył: 09 Kwi 2013
Posty: 1586
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kraśnik woj. Lubelskie

PostWysłany: Nie 8:40, 26 Lip 2015    Temat postu:

Nie to raczej nie poluzowana śruba. Jak cos sie poluzuje to wpada w wibracje i dzwoni, a tu się coś konkretnie tłucze, stuka. Nie wiem jak wy ale ja na filmiku słysze że coś jest nie tak, brzmi bardzo nie fajnie... Myślę że - Mag - podał najtrafniejsze możliwości.

A jeśli chodzi o wydmuchaną uszczelkę na wydechu to sonda mogła by wariować przez to że część spalin ucieka wcześniej? To mogło by tłumaczyć np to dławienie.

Kiedy zaglądałeś do zaworów i rozrządu?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Suszny dnia Nie 8:45, 26 Lip 2015, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
voyt3c
A1



Dołączył: 05 Kwi 2013
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Nie 12:23, 26 Lip 2015    Temat postu:

Wydaje mi się, że zawory i rozrząd były badane 2-3 sezony temu. Raczej nie należy to do standardowych czynności przed rozpoczęciem sezonu :-/. Co prawda w tym roku DL był już u mechanika, ale z zupełnie innym problemem.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Suszny
Maniak motocyklowy



Dołączył: 09 Kwi 2013
Posty: 1586
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 34 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kraśnik woj. Lubelskie

PostWysłany: Nie 13:06, 26 Lip 2015    Temat postu:

2-3 sezony... jeden w sezonie robi 500km a drugi 50tyś km

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
voyt3c
A1



Dołączył: 05 Kwi 2013
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Nie 15:26, 26 Lip 2015    Temat postu:

Racja! Głupio napisałem.

Ponad 10 tys. kilometrów, ale nie więcej niż 13 tys.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kawka
A1



Dołączył: 07 Lut 2015
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Pon 7:58, 27 Lip 2015    Temat postu:

Wygląda na hałas z układu korbowego. Może przytarłeś panewkę albo sworzeń. Jeśli mówisz, że było mało oleju, to mogło którąś złapać. Dl lubi olej połknąć i można się oszukać, zapominając o sprawdzeniu. Zobacz jeszcze jak szybko gaśnie kontrolka ciśnienia oleju po rozruchu i po zgaszeniu silnika. Daj znać jak będzie postawiona diagnoza. Powodzenia.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
stasiek
Motonita



Dołączył: 11 Lut 2015
Posty: 948
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Legionowo

PostWysłany: Pon 8:34, 27 Lip 2015    Temat postu:

moze nie w DL i nie motocykl ale podobny dzwięk miałem w Nissanie P11.144 gdy padł jeden z popychaczy i wałek kłepał w zawory - dzwięk słyszalny wyraźnie od ok 2 tys obrotów...
Dawaj znać jak Ci zdiagnozują co to


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
fish67
Motocyklista



Dołączył: 25 Cze 2011
Posty: 261
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Biskupiec R./Olsztyn

PostWysłany: Pon 0:26, 03 Sie 2015    Temat postu:

u mnie tak pyrkotało zanim wystrzeliła świeca-wykręciła się samoistnie. Terkotało jakieś 1500 km a potem bum

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
voyt3c
A1



Dołączył: 05 Kwi 2013
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pon 8:23, 10 Sie 2015    Temat postu:

Okazuje się, że olej "wyparował", nie było wycieku, ale nieszczelność w silniku i zassało olej za pierścienie, więc podczas jazdy zatarł się silnik.

Rozwiązanie to wymiana silnika.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez voyt3c dnia Pon 8:25, 10 Sie 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
stasiek
Motonita



Dołączył: 11 Lut 2015
Posty: 948
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Legionowo

PostWysłany: Pon 9:15, 10 Sie 2015    Temat postu:

o Panie......
współczuje...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MaG
Administrator



Dołączył: 23 Maj 2008
Posty: 4244
Przeczytał: 7 tematów

Pomógł: 27 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Gocław, W-wa

PostWysłany: Pon 22:44, 10 Sie 2015    Temat postu:

Ale jak...? Ti jak się zatrzymałeś i konsultowałeś z mechem a potem w garażu nagrywałeś filmiki to nie widziałeś że nie ma oleju?? o|o

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kawka
A1



Dołączył: 07 Lut 2015
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Wto 8:04, 11 Sie 2015    Temat postu:

MaG napisał:
Ale jak...? Ti jak się zatrzymałeś i konsultowałeś z mechem a potem w garażu nagrywałeś filmiki to nie widziałeś że nie ma oleju?? o|o

Pisał wcześniej, że dolewał na poboczu jak mu zaczął młócić.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kawka
A1



Dołączył: 07 Lut 2015
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Wto 8:44, 11 Sie 2015    Temat postu:

voyt3c napisał:
"Co do większej ilości szczegółów, to od razu po zatrzymaniu z jakiś powodów stwierdziłem, że mogło być za mało oleju (dolałem jeszcze stojąc na poboczu). Chociaż byłoby to dziwne. Jak postał trochę, to po dolewce sięgało górnego limitu, a nie dolewałem 3 litrów. Poza tym w poprzedni weekend przejechałem prawie tysiąc kilometrów i nie było żadnych problemów."
Pytanko w związku z tym: nie zapaliła Ci się kontrolka ciśnienia oleju? Silniki zwykle mają jeszcze jakiś zapas poziomu oleju. Mimo, że stan jest za niski, to jescze trochę oleju jest w misce i o zupełnym braku oleju i w związku z tym spadku ciśnienia powinna zaalarmować CZERWONA kontrolka.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
malybidon
Motocyklista



Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 300
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Piotrków Tryb./Budziszewice

PostWysłany: Wto 9:25, 11 Sie 2015    Temat postu:

voyt3c napisał:
Okazuje się, że olej "wyparował", nie było wycieku, ale nieszczelność w silniku i zassało olej za pierścienie, więc podczas jazdy zatarł się silnik.


A nie przypadkiem jak napisał Kawka to układ korbowy? We Fronterze miałem takie stuki i okazało się, że to wał - panewki już doszły do kresu żywota. Silnik jak się zaciera (czyli przy zwiększonym tarciu na skutek rozszerzalności cieplnej metalu) to tłok po prostu staje w cylindrze.

Tak czy inaczej wymiana silnika to niewesołe rozwiązanie ale przy awarii układu korbowego jedyne sensowne.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
voyt3c
A1



Dołączył: 05 Kwi 2013
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto 10:01, 11 Sie 2015    Temat postu:

@MaG, jak już zauważono - dolewałem na poboczu.
@Kawka, trudno mi teraz powiedzieć czy się coś zapaliło w czasie jazdy. Na pewno nie paliła się kontrolka przez pierwsze kilkanaście kilometrów po starcie. W momencie, gdy usłyszałem stukot raczej nie patrzyłem na zegary (na ekspresówce prędkość była całkiem spora, droga była ważniejsza).

Silnik został rozebrany i taka jest recepta. Ufam tutaj w pełni mechanikowi - wie co robi. Ja się naprawdę na tym nie znam. Ogólnie nie ma tragedii, przynajmniej będzie silnik z mniejszym przebiegiem (chyba już znaleziony). Ten miał prawie 100 tys.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez voyt3c dnia Wto 10:01, 11 Sie 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MaG
Administrator



Dołączył: 23 Maj 2008
Posty: 4244
Przeczytał: 7 tematów

Pomógł: 27 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Gocław, W-wa

PostWysłany: Czw 20:33, 13 Sie 2015    Temat postu:

Czyli prawie happyend i to najważniejsze. Byle szybka wymiana bo sezon w pełni;)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum VStromClub Strona Główna -> Motocykle V-Strom / Usterki i awarie Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin