Forum VStromClub Strona Główna VStromClub
Forum Miłośników Motocykli Suzuki DL V-Strom
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Tarcza hamulcowa tylna - czy Wam się grzeje?
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum VStromClub Strona Główna -> Motocykle V-Strom / Usterki i awarie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Floydoo
Motonita



Dołączył: 18 Maj 2010
Posty: 1057
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Norwegia/Bieszczady/DL1000

PostWysłany: Wto 18:23, 22 Sty 2013    Temat postu:

Nie no wszystko gra, ale mnie tylko zastanowilo i ciagle bawi to odejmowanie cisnienia z ukladu hamulcowego, przecierz wiadomo ze w przewodach hamulcowych jak i w calym ukladzie, podczas nie uzywania hamulcow, cisnienia nie ma.
Konstrukcja pompy natomiast, po odpuszczeniu klamki pozwala na to by plyn wrocil do zbiorniaczka, bo inaczej klocki by sie nie cofnely.
Zagadzam sie tez ze nalezy cofnac tloczki zakladajac nowe klocki Very Happy , no ale wtedy przecierz plyn cofie sie do zbiorniczka i dalej zadnego cisnienia w ukladzie nie ma.

W takim razie po co ta cala teoria o odejmowaniu plynu????

Ja sie smieje, ktos inny moze tez, ale ci mniej zaawansowani kreca zbiorniczkami odejmujac cisnienie. Very HappyVery HappyVery HappyVery Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
roadrunner
Administrator



Dołączył: 04 Cze 2008
Posty: 3011
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Lubartów, Warszawa

PostWysłany: Wto 20:06, 22 Sty 2013    Temat postu:

Floydoo napisał:
Zagadzam sie tez ze nalezy cofnac tloczki zakladajac nowe klocki Very Happy , no ale wtedy przecierz plyn cofie sie do zbiorniczka i dalej zadnego cisnienia w ukladzie nie ma.

W takim razie po co ta cala teoria o odejmowaniu plynu????

A no po to, że jak masz połowę zbiorniczka płynu i całkowicie zużyte klocki -> wysunięte tłoczki, to ich całkowite wciśnięcie spowoduję wypchnięcie płynu z układu w takiej ilości, że na 100% płyn wyleje Ci się ze zbiorniczka wierzchem. A w przypadku gdy będzie on zakręcony, wytworzy ciśnienie płynu w zbiorniczku, które spowoduje powtórne wypchnięcie dopiero co wciśniętego tłoczka.

Może i to jest zabawne, może jest dla Ciebie niezrozumiałe, może w końcu uważasz za niemożliwe, ale jest jak najbardziej realne i ze wszech miar prawdopodobne, jeżeli uzupełnia się poziom płynu wraz ze zużywaniem się klocków. Nawet jeżeli płyn się "nie przeleje", to ściśnięta w zbiorniczku poduszka powietrzna, też spowoduje wypchnięcie tłoczków. Z tej prostej przyczyny, że układ hamulcowy "pod gumką" jest hermetycznie szczelny.
Znowu mi osobiście się to zdażyło i to całkiem niedawno, przy wymianie klocków w motocyklu MaGa. Całe szczęście zapomniałem też odkęcić wieczko zbiorniczka, bo pozalewałbym pół moto płynem hamulcowym... Very Happy


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez roadrunner dnia Wto 20:20, 22 Sty 2013, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kriszo
A2



Dołączył: 20 Lis 2010
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bronikowo/Krzemieniewo k. Leszna

PostWysłany: Wto 20:33, 22 Sty 2013    Temat postu:

Roadrunner jak najbardziej się z Tobą zgadzam, przy szczelnym układzie pozostaje tylko szczykawka i odessanie nadmiaru płynu przy wciśniętych tłoczkach i montaż nowych klocków.
Po montażu obowiązkowo przepompować dźwignią i uzupełnić płyn lub ewentualnie odpowietrzyć układ, bo przy nie ostrożnym wciskaniu tłoczków można zapowietrzyć układ.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sladek
Motocyklista



Dołączył: 13 Mar 2012
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 0:39, 23 Sty 2013    Temat postu:

Albo czegoś nie rozumiem albo strasznie kombinujecie.

Mam rozumieć że w miarę zużywania się klocków mam dolewać płynu a potem przy wymianie mam go odessać bo wciskając klocki zrobi się jakieś ciśnienie ?

Eh... nigdy z podobną teorią się nie spotkałem i sorry ale to są jakieś bzdury!

Od kiedy układ hamulcowy jest szczelny ?
Przecież jak by tak było to po odkręceniu odpowietrznika nic by nie wyciekło z zacisku - podobnie jak nie wycieka z olejarki.

Aby obalić swoją dziwaczną teorię odkręć odpowietrznik od zacisku.
Jak nie wyleci ci cały płyn to masz szczelny układ hamulcowy.
Idąc dalej, nalej sobie full płynu do zbiorniczka przed wymianą klocków. Wciśnij tłoczki i zrób wielkie WOW gdy nadmiar płynu wyleci Ci ze "szczelnego" zbiorniczka.

EDIT - jeszcze prostszy test.
Używając czegoś płaskiego cofnij sobie klocki aby była przerwa miedzy tarczą a klockiem. Idź na piwo, wróć za kilka godzin - wg Ciebie klocki wrócą bo jakaś tam poduszka powietrzna wróci klocki. Wg mnie nic się nie zmieni - będzie tak jak je zostawiłeś.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez sladek dnia Śro 0:50, 23 Sty 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
roadrunner
Administrator



Dołączył: 04 Cze 2008
Posty: 3011
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Lubartów, Warszawa

PostWysłany: Śro 8:32, 23 Sty 2013    Temat postu:

Kolego sladek, ja w ramach "testu" proponuje Ci:
-Przeczytać ze zrozumieniem instrukcję obsługi twojego, lub jakiegokolwiek innego motocykla. Szczególnie rozdział dotyczący kontroli hamulców. W przeciwnym wypadku powodzenia...
-Przeczytać ze zrozumieniem mój poprzedni post.
-Kilka lat praktyki w zakresie obsługi i serwisu motocykli.
Wtedy usłyszysz i zobaczysz takie i jeszcze większe bzdury...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sladek
Motocyklista



Dołączył: 13 Mar 2012
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 10:35, 23 Sty 2013    Temat postu:

roadrunner - rozumiem że wg Ciebie i Twojej wieloletniej praktyki układ hamulcowy nie posiada zaworów i nadciśnienei które się wytworzy podczas cofania klocków na powrót je wypchnie tak ?

Natomiast Twój post powyżej głosi"
że na 100% płyn wyleje Ci się ze zbiorniczka wierzchem. A w przypadku gdy będzie on zakręcony, wytworzy ciśnienie płynu w zbiorniczku"

Jakie Ciśnienie ? o czym ty piszesz ? Płyn się wyleje bo jest tam zawór.

No chyba że Twoja praktyka pokazuje że jest inaczej..........


Razz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
roadrunner
Administrator



Dołączył: 04 Cze 2008
Posty: 3011
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Lubartów, Warszawa

PostWysłany: Śro 11:28, 23 Sty 2013    Temat postu:

Będę w takim układzie zobowiązany jeżeli pokażesz mi ten zawór w swoim motocyklu, bąź w moim, bąź w jakimkolwiek innym. Może być to zdjęcie, a może być także "na żywo", w końcu obaj mieszkamy w Wawie...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sladek
Motocyklista



Dołączył: 13 Mar 2012
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 13:58, 23 Sty 2013    Temat postu:



EDIT:
W środku jest przepona/membrana która równa ciśnienia.
Gdy jest za duże płyn się przeleje na drugą stronę a w efekcie wycieknie wskazanym otworkiem.

Nie znalazłem po polsku jak to działa - mam po angielsku - może starczy - albo ktoś to rozwinie.

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez sladek dnia Śro 14:11, 23 Sty 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
roadrunner
Administrator



Dołączył: 04 Cze 2008
Posty: 3011
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Lubartów, Warszawa

PostWysłany: Śro 15:37, 23 Sty 2013    Temat postu:

No więc muszę Cię rozczarować...
W materiale w Wilkipedii opisana jes zasada działania zbiorniczka wyrównawczego ALE W SAMOCHODZIE, gdzie owszem jest zawór o którym piszesz, ale jest także, albo przede wszystkim czujnik "nad-podciśnienia" preassure sensor.
Otwór który pokazałeś na zdjęciu nie jest żadnym zaworem, tylko odpowietrzeniem zbiorniczka w przestrzeni nad "gumką" o której pisałem, a którą ująłeś jako przeponę/membranę, też prawidłowo. Z tą drobną różnicą, że ta przepona wykonana jest w formie "harmonijki" która rozwija się kiedy płynu ubywa. Jest to zastępcza forma zupełnego odpowietrzenia zbiorniczka które stosuje się np. w samochodach, a które przecież jest niezbędne jak również słusznie zauważyłeś. Nie mniej jednak w motocyklach, układ hamulcowy "pod gumką" JEST HERMETYCZNIE SZCZELNY jak już pisałem. Żeby się o tym przekonać gorąco polecam odkęcić wieczko i zajżeć pod. Znajdzesz tam plastikowy dekielek nałożony na wspomnianą membranę, którym jest ona dociskana do korpusu zbiorniczka przez wieczko.
Kolejna istotna sprawa której najwyraźniej nie zrozumiałeć, to fakt ubywania płynu w zbiorniczku wraz ze zużywaniem klocków, którego poziom producent nakazuje uzupełniać!
No więc załóżmy że płynu Ci ubyło i w celu jego uzupełnienia odkręcasz wieczko i zwijasz membrankę która się rozwineła, co również zaleca producent. Warto w tym miejscu nadmienić że w zaciskach z maksymalnie wysuniętymi tłoczkami (zużyte klocki), mieści się 1,5 do 2 objętości samego zbiorniczka!! W takiej sytuacji ich wciśnięcie spowoduje cofnięcie się płynu do zbiorniczka, ale tylko do momentu kiedy membranka maksymalnie się zwinie, jeżeli była już trochę rozwinięta. Dalej membrana napotyka opór plastikowego dekielka i między nią, a poziomem płynu powstanie poduszka powietrzna, którą też można "ścisnąć" w pewnym stopniu. Dalej powracający płyn nie ma już gdzie się podziać bo, powtórzę się, ZBIORNICZEK JEST HERMETYCZNIE SZCZELNY! Z całą pewnością nic się z niego nie wyleje, tak jak nie wylewa się kiedy jeździmy po wertepach, kładziemy moto, pochylamy je, czy co tam jeszcze z nim robimy, NIGDY SIĘ NIE WYLEWA! Tu z kolei warto nadmienić, że płyn hamulcowy jest cieczą posiadającą znakomite właściwości penetrujące (jeszcze lepsze niż gaz!), w związku z tym jeżeli gdziekolwiek w układzie jest jakakolwiek nieszczelność, na pewno pojawi się wyciek. (Starzy mechanicy polecają potraktować zapieczone śruby płynem hamulcowym, młodzi cocacolą Very Happy).
Jeżeli włożysz wkrętak między klocki i je rozepchniesz, to oczywiście pozostaną rozepchnięte, jeżeli natomiast wciśniesz tłoczki całkowicie w zacisk, pod warunkiem że dadzą się całkowicie wcisnąć, nie odkręcając wcześniej pokrywki zbiorniczka, to na bank TROCHĘ się "wrócą". Specjalnie piszę trochę, żeby nie było niejasności. O tym właśnie pisał MAG, o to też i mi od początku chodzi.

I po to było tyle tłuczenia w klawiaturę o tak banalnej sprawie... Evil or Very Mad


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sladek
Motocyklista



Dołączył: 13 Mar 2012
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 16:13, 23 Sty 2013    Temat postu:

Zawieszamy "spór" - jak będę miał chwilę to pokaże Ci że płyn wycieknie gdy będzie go za dużo. Nie raz nie dwa przy wymianie klocków "na lenia" lub w trasie/warunkach polowych, wciśnięcie tłoczka skutkowało wyciekiem płynu ze zbiorniczka. Samo nie wycieknie nawet do góry kołami. Jak zrobisz ciśnienie to wyleci - tak to jest zrobione.
Rozumiem że bez "dowodu" Cię nie przekonam - nie próbuje zatem. Do tematu jednak wrócę. Upust musi być bo przy "zagotowaniu się płynu" nastąpił by wybuch zbriorniczka/zablokowanie hamulcy/pęknięcie przewodu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sladek
Motocyklista



Dołączył: 13 Mar 2012
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw 14:33, 18 Kwi 2013    Temat postu:

roadrunner - stało się.
Musiałem wymienić klocki - postanowiłem sprawdzić co się stanie gdy nie odkręcę dekielka - czy płyn sobie jakoś wyleci i czy miałem rację.

Jeden zacisk zrobiony i tłoczki się schowały.
Przy drugim okazało się że moja teoria jest z dupy i NIE MIAŁEM RACJI.
Tłoczki trochę się chowały i dooopa - nie idzie.

Publicznie, na forum przepraszam za wprowadzenie zamentu.
Jest tak jak pisałeś - MIAŁEŚ rację - przepraszam.

Moje mylne przeświadczenie wzieło się z tego że jeżdziłem wcześniej (w porównaniu do DLa) zabytkami które musiały mieć albo dziurawe membranki albo nieszczelne dekielki.

W sprawnym zbiorniku - nawet spora siła - nie powoduje że coś się "uleje".

To chyba tyle.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez sladek dnia Czw 14:34, 18 Kwi 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
roadrunner
Administrator



Dołączył: 04 Cze 2008
Posty: 3011
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Lubartów, Warszawa

PostWysłany: Czw 15:42, 18 Kwi 2013    Temat postu:

Przyjmuję Smile
Dużo płynu trzeba było ująć?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sladek
Motocyklista



Dołączył: 13 Mar 2012
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw 21:42, 18 Kwi 2013    Temat postu:

Kilka ml - strzelam że około 10 ale jakość nie zwróciłem uwagi.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Spokrob
Maniak motocyklowy



Dołączył: 14 Sty 2014
Posty: 1327
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Koszalin

PostWysłany: Wto 20:32, 30 Wrz 2014    Temat postu:

Temat jest już stary ale bardzo ciekawy Smile Na początku tego roku kupiłem moją maszynę, i zanim nastała wiosna zrobiłem sprawy obsługowe...między innymi wymianę płynów hamulcowych. Tarcza tylna była już dobrze zużyta ale i w tym układzie płyn również wymieniłem. Dosłownie kilka dni temu przyszedł czas na nową tarczę, postanowiłem wymianę zrobić sam, w końcu to nie jest skomplikowana operacja, tyle razy robiłem to w samochodzie Smile Dwie godzinki i czas na jazdę próbną, Suzi hamuje jak szalona ale po 50-100 km tarcza jest gorąca jak cholera... Sad Burza mózgu, sprawdzenie ponownie wszystkiego i nic, więc czas na forum Smile Przyznam że jak czytałem o jakimś ciśnieniu w zbiorniczku, zdjęciu dekla...myślałem że ktoś robi sobie jaja, albo nie ma pojęcia co pisze, ale po przeprosinach "sladka"...poleciałem o 22-giej do garażu Smile Płynu nie ujmowałem, jest poniżej górnej kreski, ale wystarczyło zdjąć dekielek Smile Następnego dnia znowu w tracę i jest GIT Smile Wielkie dzięki i szacun dla kolegi który to podpowiedział, nawet coś co wydaje nam się największą bzdurą może być prawdą, zawsze warto skorzystać z rady innych Smile

Jeszcze raz dzięki !
Pozdrawiam
Robert


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
chmarnik
Motonita



Dołączył: 05 Mar 2012
Posty: 1196
Przeczytał: 4 tematy

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Wieluń

PostWysłany: Śro 21:06, 01 Paź 2014    Temat postu:

W sumie całość dobrze świadczy o szczelności całego układu, biorąc pod uwagę higroskopijność płynu hamulcowego.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wac
A1



Dołączył: 20 Lis 2013
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Pią 9:16, 10 Paź 2014    Temat postu:

Spokrob, ja też wymieniłem w zeszłym miesiącu tarcze hamulcowe (wszystkie trzy, razem z klockami i płynem) i tylna mi się grzeje. Reasumując, po odpowietrzeniu i gdy wydaje się, że wszystko jest już dobrze zrobione, a tarcza nadal się grzeje, mam po prostu zdjąć pokrywę pojemnika wyrównawczego i z powrotem założyć?? Spróbuję.
A ile kilometrów trzeba przejechać żeby klocki się dobrze ułożyły do tarczy? Mam klocki sintered, takie średnio twarde.
pozdro


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
roadrunner
Administrator



Dołączył: 04 Cze 2008
Posty: 3011
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Lubartów, Warszawa

PostWysłany: Pią 11:04, 10 Paź 2014    Temat postu:

wac napisał:
... mam po prostu zdjąć pokrywę pojemnika wyrównawczego i z powrotem założyć?? ...



Zdjąć pokrywkę i poruszać zaciskiem tak, żeby był wyraźnie wyczuwalny luz na klockach i zakręcić pokrywkę z powrotem.
Sprawdź oczywiście czy tłoczek w zacisku jest czysty i daje się palcami wcisnąć...


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez roadrunner dnia Pią 11:08, 10 Paź 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
miotacztruskawek
Motonita



Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin

PostWysłany: Pią 12:09, 10 Paź 2014    Temat postu:

Ew zaciśnij lekko klamkę i odkręć śrubę odpowietrznika, żeby ci wyciekło kilka kropel płynu. Oczywiście zabezpiecz to jakoś, żeby ten płyn nie poleciał na tarcze i klocki

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wac
A1



Dołączył: 20 Lis 2013
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Wto 13:58, 14 Paź 2014    Temat postu:

Zdjąłem pokrywę zbiornika, wyrównałem gumkę - uszczelkę, poruszałem zaciskiem żeby się zluzowały klocki na tarczy i zamknąłem pojemnik...... i NIC. Bez różnicy. Tylna tarcza się grzeje. Chyba tak musi być.
Dodam tylko, że przed wymianą, stara tarcza i stare klocki, których prawie nie było, też się grzała.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
krzysiekjx1
Motocyklista



Dołączył: 11 Lis 2012
Posty: 419
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: dolnośląskie/BLC

PostWysłany: Wto 22:48, 14 Paź 2014    Temat postu:

dla mnie to świadczy o zasyfionym zacisku (albo na tłoczkach albo na prowadnicach z naciskiem na pierwsze) i rozebrałbym to na części pierwsze,odkaził i złożył na smar miedzowy Smile i będzie śmigać jak trzeba Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wac
A1



Dołączył: 20 Lis 2013
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Śro 6:21, 15 Paź 2014    Temat postu:

tłoczki chodzą sprawnie, są czyste, palcami lekko wchodzą do końca, ale mają tendencję do wysuwania się jakieś 2mm z powrotem. Nie wiem dlaczego nie cofają się całkiem gdy puszczam pedał hamulca. Z drugiej strony z przodu też nie są całkiem schowane a tarcze się nie grzeją.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
miotacztruskawek
Motonita



Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin

PostWysłany: Śro 6:44, 15 Paź 2014    Temat postu:

Może uszczelki tłoczków w zacisku są już wyrobione, albo źle założone Question Question Question
Uszczelka jest tak zrobiona, że po puszczeniu klamki hamulca powinna lekko wciągnąć tłoczek do środka, właśnie żeby klocki nie obcierały o tarczę...

Też jestem zdania, że to w okolicach zacisków należy szukać winnego...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wac
A1



Dołączył: 20 Lis 2013
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Śro 7:59, 15 Paź 2014    Temat postu:

kurde, chciałem unikną rozbierania zacisku, ale chyba się nie uda. Będę musiał się tym zająć jak znajdę trochę wolnego czasu. A przy okazji może ktoś podpowie jak wyjąć tłoczki? Czy one są wkręcane? Jest gdzieś opisane jak rozebrać zacisk i na co zwrócić uwagę? Chętnie się podeprę czyjąś sprawdzoną wiedzą.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
miotacztruskawek
Motonita



Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin

PostWysłany: Śro 9:45, 15 Paź 2014    Temat postu:

Możesz spróbować najpierw podczyścić zaciski bez rozbierania. Coś w ten deseń: http://www.youtube.com/watch?v=tUyGTvLDrt4.

Jeżeli to nie pomoże, to wtedy niestety czeka cię gruntowne czyszczenie zacisku. Np: http://www.youtube.com/watch?v=Mz1o-1lqzi0. Film niestety pokazuje jak to złożyć, ale patrząc od tyłu będziesz wiedział jak rozebrać zacisk...Wtedy też lepiej nie mieć ABSu Rolling Eyes


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
krzysiekjx1
Motocyklista



Dołączył: 11 Lis 2012
Posty: 419
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: dolnośląskie/BLC

PostWysłany: Śro 18:21, 15 Paź 2014    Temat postu:

ja bym nawet nie podejmował się jakiś pół środków tylko od razu zacisk na stół i masz spokój na kilka lat Smile sposobów jest wiele i zależą one od warunków jakimi dysponujesz Smile w najuboższej wersji warsztatu można wypompować płyn, odkręcić zacisk i przez odpowietrznik- pompką do kół wypchnąć tłoczki (wcześniej owinąć go szmatą żeby resztki płynu nie oblały np wahacza )
co do twoich wątpliwości że przód ci nie blokuje to miej na uwadze że to hamulec który jest częściej w użytku Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wac
A1



Dołączył: 20 Lis 2013
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Śro 18:50, 15 Paź 2014    Temat postu:

Może w piątek wieczorem lub w sobotę zabiorę się za rozbieranie. Chyba muszę wyjąć tłoczki i sprawdzić czy uszczelki nie są jakieś zasyfione lub podejrzewam, że powstała jakaś komora powietrzna za tłoczkami i temu się wysuwają po ich wciśnięciu do środka. Przyczyną mógł być właśnie jakiś brud na uszczelkach tłoczków. Nie wiem czy nie bredzę, ale naoglądałem się filmów na YT i mam głowę pełną pomysłów ;P

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
krzysiekjx1
Motocyklista



Dołączył: 11 Lis 2012
Posty: 419
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: dolnośląskie/BLC

PostWysłany: Śro 19:19, 15 Paź 2014    Temat postu:

najczęściej przyczyną jest osad na cylindrze zacisku powyżej uszczelki lub na tłoczku Smile czyścik w dłoń i polerujesz Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
roadrunner
Administrator



Dołączył: 04 Cze 2008
Posty: 3011
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Lubartów, Warszawa

PostWysłany: Śro 21:01, 15 Paź 2014    Temat postu:

wac napisał:
... ale mają tendencję do wysuwania się jakieś 2mm z powrotem...


Jeżeli wciskasz tłoczek do końca w zacisk, to musi się cofnąć bo pod nim w zacisku jest guma. Jeżeli natomiast wciskasz tłoczek trochę i się cofa, to znaczy, że w zbiorniczku tworzy się ciśnienie które go cofa...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wac
A1



Dołączył: 20 Lis 2013
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Śro 21:14, 15 Paź 2014    Temat postu:

nie, tłoczki się cofają gdy je wciskam do samego końca, tak że nic nie wystaje. W innym wypadku się nie cofają.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
fino
A2



Dołączył: 26 Lis 2012
Posty: 77
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: KRK

PostWysłany: Śro 22:13, 15 Paź 2014    Temat postu:

Stawiam na niewielką ilośc powietrza w układzie. Czasami jest tak, że odpowietrzysz, a płynie są mikropęcherzyki powietrza, które z czasem łączą się w jeden większy. Wtedy wymaga układ ponownego odpowietrzenia. Można zrobić to w jedną osobę, ale należy uważać, żeby nie wypompować całego płynu z górnego zbiornika, co równa się zabawie od początku. Zrób tak: dwie osoby, jedna pilnuje górnego zbiornika i klamki, druga pracuje przy zacisku. Nakładasz przezroczysty wężyk na odpowietrznik (najlepiej już napełniony płynem przez zassanie, NIE NAPIJ SIĘ) Końcówkę z butelki nakładasz na odpowietrznik, tak by nie było powietrza w wężyku (ułatwia obserwację co wychodzi z zacisku) druga strona wężyka do butelki z D4, wężyk puszczasz lekkim łukiem skierowanym do góry, żeby powietrze samo szło w górę. Pompujesz kilka razy klamką i na zaciśniętej, porządnie odkręcasz odpowietrznik. PORZĄDNIE, bo za małe odkręcenie powoduje, że część powietrza zostaje. Następnie zakręcasz odpowietrznik i puszczasz klamkę. WAŻNE by klamkę puszczać na zakręconym odpowietrzniku, bo wtedy płyn trochę się cofa i można zassać trochę powietrza z wężyka. Cykl powtarzasz kilka razy do uzyskania czystego płynu bez baniek. Jeśli spuściłes cały płyn z układu, to można po założeniu wężyka jak wyżej, lać od góry D4 do zbiornika i pompować na OTWARTYM odpowietrzniku, do uzyskania wypływu płynu bez baniek z zacisku, a dalej jak wyżej. Robiłem to wiele razy i początek wkurza bo nic się nie dzieje, dopiero po jakimś czasie pompowania, po wypchnięciu powietrza z przewodów widać jakiś efekt na zacisku. Jak wspomniałem warto po paru dniach od odpowietrzenia i jeździe zrobić to jeszcze raz.

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez fino dnia Śro 22:16, 15 Paź 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wac
A1



Dołączył: 20 Lis 2013
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Czw 6:08, 16 Paź 2014    Temat postu:

fino, układ jest dobrze odpowietrzony, bo powtarzałem tą czynność po tygodniu i po dwóch od wymiany zestawu hamulcowego i nie wychodzi żadne powietrze. Podejrzewałem w pierwszej kolejności złe odpowietrzenie, ale to nie to. To już wiele razy sprawdzałem. Muszę wyczyścić zacisk. Dzięki za pomoc, na pewno komuś się przyda taki ładny opis odpowietrzania Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Irek1970
Maniak motocyklowy



Dołączył: 29 Lip 2014
Posty: 1872
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Lower Silesia

PostWysłany: Czw 7:02, 16 Paź 2014    Temat postu:

Co do odpowietrzania i wymiany, to ja to robię tak:
https://www.youtube.com/watch?v=wh_fC_1Z49Q&list=UUeqA8DXYBQpnQkkKFxMJ32w
Przepompowanie plynu przez układ i nie trzeba pomocnika do tego zabiegu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
fino
A2



Dołączył: 26 Lis 2012
Posty: 77
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: KRK

PostWysłany: Czw 19:12, 16 Paź 2014    Temat postu:

Można i tak jak na filmie, ja sam robię tył i przód. Moim zdaniem to odkręcenie "od 10 do 12" jest trochę kontrowersyjne i odkręcam "od 6 do 12". Czasami tak się bańka powietrza ustawia,że trzeba dużego przepływu płynu by ją usunąć. Warto dolewać nowy lub odstany płyn, bo ten który wypływa jest spieniony na odpowietrzniku i trzeba czasu by się "odpowietrzył"

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Irek1970
Maniak motocyklowy



Dołączył: 29 Lip 2014
Posty: 1872
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Lower Silesia

PostWysłany: Czw 20:25, 16 Paź 2014    Temat postu:

Ten co wypływa wywalam do ......utylizuję w specjalnym punkcie.
Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
krzysiekjx1
Motocyklista



Dołączył: 11 Lis 2012
Posty: 419
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: dolnośląskie/BLC

PostWysłany: Czw 21:14, 16 Paź 2014    Temat postu:

Irek1970 napisał:
Ten co wypływa wywalam do ......utylizuję w specjalnym punkcie.
Smile


nie ma co utylizować (chyba że masz taki przerób) bo przydaje się za odrdzewiacz połączeń gwintowanych Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Irek1970
Maniak motocyklowy



Dołączył: 29 Lip 2014
Posty: 1872
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Lower Silesia

PostWysłany: Pią 7:20, 17 Paź 2014    Temat postu:

Może z 5 razy w życiu zmieniałem.
Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wac
A1



Dołączył: 20 Lis 2013
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Wto 10:16, 11 Lis 2014    Temat postu:

Witam ponownie
Udało mi się w końcu dobrać do tego zacisku. Rozebrałem go na części, wymyłem naftą i poskładałem z powrotem (tłoka nie wyciągałem bo jest czyściutki i ma gładką powierzchnię, więc uznałem że nie ma sensu wymieniać uszczelek). Tłoczek kilka razy wysunąłem naciskając na pedał i wsunąłem palcami do zacisku i wszystko chodzi lekko i sprawnie. Dałem smar gdzie trzeba, pooglądałem i złożyłem. Zauważyłem przy tym, że cały czas lekko sączy mi się z odpowietrznika, lekko bo lekko ale jednak, a skoro się sączy to przy puszczaniu pedału musi zaciągać powietrze. Odpowietrzyłem układ i okazało się, że były bąbelki w płynie, więc winą obarczam nieszczelną śrubę odpowietrzającą. Nie da się jej uszczelnić, więc kupiłem nową śrubę ale ona też przepuszcza. Czy winą jest uszkodzony zacisk i śruba nie uszczelnia po wkręceniu, czy mam złą śrubę?? Dodam, że z przodu mam czarne śruby odpowietrzające do czarnych zacisków a z tyłu mam srebrną do czarnego zacisku, więc nie wiem czy poprzedni właściciel już nie zmieniał czegoś i dał złą śrubę, a ja teraz kupiłem taką samą. Możecie mi powiedzieć jakie macie odpowietrzniki w tylnym zacisku? Chodzi o kolor i o wymiary, szczególnie o średnicę samego czubka, który wchodzi do gwintu i czy jest do szpica czy spłaszczony? Nie wiem czy to ma znaczenie. Niektóre mają średnicę 5 a inne 5,5 mm. Sama śruba ma być 8x1,25.
Reasumując mój przydługi wywód:
Co mi doradzicie żeby śruba odpowietrzająca nie ciekła bo przez nią zapowietrza mi się układ hamulcowy??
pozdro


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
fino
A2



Dołączył: 26 Lis 2012
Posty: 77
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: KRK

PostWysłany: Wto 10:38, 11 Lis 2014    Temat postu:

Odpowietrznik jeśli wkręca się bez problemów jest OK. Uszczenienie nie odbywa się na gwincie, a na stożku

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wac
A1



Dołączył: 20 Lis 2013
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Wto 10:46, 11 Lis 2014    Temat postu:

no to wiem przecież, ale jaki ma być ten stożek, są różne kształty. I dlaczego przepuszcza (górą a nie na gwincie, bo gwint jest szczelny). Mam zły odpowietrznik czy wyrobione gniazdo w zacisku?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
fino
A2



Dołączył: 26 Lis 2012
Posty: 77
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: KRK

PostWysłany: Wto 11:41, 11 Lis 2014    Temat postu:

I tu jest problem. Bez specjaliztycznego narzędzia nie sprawdzisz. Najłatwiej takie sprawy zrobić tak: na zdemontowanym i wyczyszczonym zacisku ogladasz gniazdo. Następnie kalką (dobry jest kolor czerwony - sklep stomatologiczny) smarujesz równo stożek odpowietrznika, wkręcasz i lekko dociągasz. Po wykręceniu sprawdzasz odpowietrznik i gniazdo czy równomiernie się wytarło i zabarwiło

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
krzysiekjx1
Motocyklista



Dołączył: 11 Lis 2012
Posty: 419
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: dolnośląskie/BLC

PostWysłany: Wto 14:46, 11 Lis 2014    Temat postu:

wac napisał:
Witam ponownie
Udało mi się w końcu dobrać do tego zacisku. Rozebrałem go na części, wymyłem naftą i poskładałem z powrotem (tłoka nie wyciągałem bo jest czyściutki i ma gładką powierzchnię, więc uznałem że nie ma sensu wymieniać uszczelek). Tłoczek kilka razy wysunąłem naciskając na pedał i wsunąłem palcami do zacisku i wszystko chodzi lekko i sprawnie...



a to co rozebrałeś jak nie wyciągałeś tłoka??? Very Happy nie to żebym podważał Twoją weryfikacje ale idąc tak daleko odpuścić wyjęcie tłoczka??? nie do przyjęcia dla mnie Shocked


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wac
A1



Dołączył: 20 Lis 2013
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Wto 16:30, 11 Lis 2014    Temat postu:

Skoro wyjąłem zacisk, wymyłem wszystkie gumki, nasmarowałem trzpienie, wyczyściłem zacisk i wszystkie blaszki z nalotów, wysunąłem cały tłok i umyłem go naftą i nie stwierdziłem na nim żadnych uszkodzeń ani wżerów, to po co mam kupować zestaw naprawczy dla dwóch uszczelek tłoka za 90zł, które po moich oględzinach okazały się w stanie bardzo dobrym, a jako winowajcę uznałem przepuszczającą śrubę odpowietrzającą. Nie lubię naprawiać przez wymianę elementów metodą prób i błędów (jak robi większość mechaników) i tracić niepotrzebnie pieniądze, a dojść do usterki i ją usunąć.
peace


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
krzysiekjx1
Motocyklista



Dołączył: 11 Lis 2012
Posty: 419
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: dolnośląskie/BLC

PostWysłany: Wto 16:58, 11 Lis 2014    Temat postu:

ja zrozumiałem że tłoka wcale nie wyjąłeś tylko oceniłeś poprzez jego wysunięcie .....

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wac
A1



Dołączył: 20 Lis 2013
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Wto 18:08, 11 Lis 2014    Temat postu:

dokładnie tak, wysunąłem ile tylko się dało, ale nie wyjmowałem z zacisku. Skoro jest czysty i ładny to i uszczelka jest dobra wg mnie. Gdyby nie to, że winą obarczyłem cieknący odpowietrznik, to bym wyjął ten tłok, ale skoro mam innego winowajcę, raczej pewnego, to nie ma sensu rozbierać czegoś co jest dobre. A jeśli wyjąłbym tłok, to na pewno nie składałbym go na starych uszczelkach a nowe jak pisałem to 90zł (cały zestaw naprawczy).

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wac dnia Wto 18:11, 11 Lis 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
express
Administrator



Dołączył: 25 Sie 2010
Posty: 2696
Przeczytał: 4 tematy

Pomógł: 26 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kraków (VIII), Ustroń

PostWysłany: Wto 18:17, 11 Lis 2014    Temat postu:

Czyli pewności, ze uszczelki są OK nie masz żadnej.
Głównym winowajcą grzejącej się tarczy jest słabo wracający tłoczek i kiepsko pracujące uszczelki - mają konstrukcję taką aby nieco pomóc tłoczkowi wrócić i tam musi być idealnie czysto i posmarowane płynem hamulcowym.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wac
A1



Dołączył: 20 Lis 2013
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Wto 18:24, 11 Lis 2014    Temat postu:

posmarowałem płynem hamulcowym. a tłoczek chodzi lekko, równo wysuwa się po naciśnięciu pedału i za każdym razem lekko zasysa go z powrotem i da się go z powrotem wcisnąć palcami.
Ponawiam pytanie o śrubę odpowietrzającą zacisk. Jak powinna wyglądać oryginalna śruba i jakie ma wymiary bo podejrzewam, że mam nieoryginalną. Jakie są wymiary stożka?
Jeśli po zamontowaniu prawidłowej śruby i pozbyciu się wycieku z niej dalej tarcza będzie się grzała, wtedy kupię zestaw naprawczy zacisku i wymienię uszczelki tłoka.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum VStromClub Strona Główna -> Motocykle V-Strom / Usterki i awarie Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin