VStromClub

Forum Miłośników Motocykli Suzuki DL V-Strom

Chcesz schudnąć przed Sylwestrem?
Kup Teraz a 30 dniową dietę otrzymasz za darmo!
Tylko 137 zł TRIZER + indywidualna dieta
Forum VStromClub Strona Główna -> Motocykle V-Strom / WARSZTAT -> Kontola staniu oleju silnikowego - DL650 Idź do strony 1, 2  Następny
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Kontola staniu oleju silnikowego - DL650
PostWysłany: Nie 21:32, 12 Cze 2011
Marcin.BB
A

 
Dołączył: 10 Maj 2010
Posty: 169
Przeczytał: 9 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bielsko-Biała





Ponieważ jest wiele wątpliwości odnoście kontroli poziomu oleju silnikowego a i trudno w jednym miejscu na forum znaleźć wszystkie ważne informacje, postanowiłem przeprowadzi bardzo skrupulatne testy i podzielić się nimi z Wami.

Motocykl Suzuki DL650A V-Strom – roczniki 2010.

Rocznik wbrew pozorom może mieć duże znaczenie. Odkryłem, że wszyscy, którzy trzymają motocykl z boku za kierownice, wyczuwają punkt równowagi motocykla i wtedy sprawdzają poziom oleju popełniają poważy błąd – zresztą ja również długo tak robiłem. Postanowiłem jednak przeprowadzić dokładne pomiary i położyłem poziomicę na tylnym bagażniku. Ku mojemu zdziwieniu okazało się, że poziomica pokazuje „zero” jak motocykl lekko przeważa na prawą stronę! Tłumi + katalizator swoje ważą i w modelach, które nie mają katalizatora być może stan równowagi to idealny pion motocykla, lecz w przypadku mojego tak nie jest. Tak więc aby mieć idealny pion, trzeba poprosić kogoś aby usiadł na motocyklu albo tak jak ja skorzystać z poziomicy.

Idiotyczny dla mnie jest zapis w instrukcji, że poziom oleju sprawdza się na ciepłym silniku! Moje pomiary wykazały, że pomiar na zimnym silniku pokazuje minimalnie większy poziom niż na ciepłym – różnica wynosi ok 1 – 1,5 mm. Jest to nawet logiczne, bo przez 5 minut cały olej nie spłynie do miski. Także według mnie można sprawdzać poziom oleju na zimny silniku – wystarczy odjąć ok. 1 – 1,5 mm i jest ok.

Sprawdziłem również, jak się ma kontrola stanu olej stojącego motocykla na ziemi w stosunku do motocykla postawionego na centralce od Lekko. Zakładając oczywiści kontrolę pionu przy pomocy poziomicy, okazało się, że stan oleju w obu przypadkach jest idealnie taki sam (mój błąd pomiaru może wynosić ok. 0,5 mm).

Reasumując: aby prawidłowo i bezproblemowo sprawdzić poziom oleju wystarczy:
kupić centralkę od Lekko
ustawić motocykl na centralce na idealnie płaskim podłożu
sprawdzić poziom olej na zimnym silniku
w razie potrzeby uzupełnić olej do max 2 mm ponad górny stan – wtedy poziom oleju silnikowego sprawdzany wg. instrukcji obsługi (na ciepłym silniku), będzie równy górnemu stanowi.

Mam nadzieję, że te informacje komuś się przydadzą.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 0:10, 13 Cze 2011
jotes
Maniak motocyklowy

 
Dołączył: 25 Kwi 2010
Posty: 1814
Przeczytał: 166 tematów

Pomógł: 27 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Düsseldorf / Gdynia





ja bym jeszcze sprawdził tą poziomicą czy to podłoze jest naprawdę idealnie płaskie... moze nie być i będzie sfalszowany wynik o ok 0,5 - do 1 mm.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 1:52, 13 Cze 2011
skalar
Motocyklista

 
Dołączył: 20 Lut 2010
Posty: 260
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 10 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa





Hmm a co ma podłoże do osi poprzecznej (lewa-prawa strona) motocykla ? Załóżmy że stojący w pionie motocykl przypomina T gdzie "dłuższa nożka" to uklad koła-rama-siodło a "ramię poprzeczne" to kierownica, oś kierunków lewy/prawy itp. wówczas wskazanie poziomicy jest zależne tylko od pionowego ustawienia motocykla.
Na pomiar osi podłużnej (przód-tył) nie mam patentu, ale jej wpływ w pomiarze jest zdecydowanie mniejszy niż pochylenie lewo-prawo.
Chociaz dla "dokładnego pomiaru" mozna zmienić kierunek ustawienia motocykla w układzie przód-tył i dokonać drugiego pomiaru. Oczywiście pomiaru dokonujemy po ponownym uruchomieniu silnika i odczekaniu dokladnie takiego samego czasu po zatrzymaniu silnika jak w pomiazre pierwszym. Wartośc prawidłowa to uśrednienie z obydwu pomiarów (kompensacja nachylenia podłoża w osi przód-tył).
Poziom oleju sprawdzamy po 3 minutach od wyłaczenia silnika zgodnie z informacja ze str 60 instrucji użytkownika.

Biorąc pod uwagę że róznica między poziomami min a max jest calkiem spora, cała procedura opisana powyżej jest dobra dla ortodoksów. Laughing

Ja dbam żeby oleju było bliżej max niż min i śmigam bezstresowo. Cool
Ufff.... elaborat w drobnej sprawie. Twisted Evil


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 9:29, 13 Cze 2011
Artur 8K8
Motocyklista

 
Dołączył: 27 Lip 2010
Posty: 316
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: ZGIERZ / k. Łodzi





Ach Marcin, że Ci się chciało Smile Spróbuj jeszcze zbadać jak przyspieszenie ziemskie wpływa na wysokość płynu hamulcowego, oraz przyciąganie ziemskie na gęstość oleju Smile

oczywiście to żart nie rób tego Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Artur 8K8 dnia Pon 9:30, 13 Cze 2011, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 9:30, 13 Cze 2011
Marcin.BB
A

 
Dołączył: 10 Maj 2010
Posty: 169
Przeczytał: 9 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bielsko-Biała





skalar napisał:
Hmm a co ma podłoże do osi poprzecznej (lewa-prawa strona) motocykla ? Załóżmy że stojący w pionie motocykl przypomina T gdzie "dłuższa nożka" to uklad koła-rama-siodło a "ramię poprzeczne" to kierownica, oś kierunków lewy/prawy itp. wówczas wskazanie poziomicy jest zależne tylko od pionowego ustawienia motocykla.

Oczywiście nie ma gdy się pionuje motocykl będący na kołach. Niemniej jest to kłopotliwe a do tego, V-Strom tak jak pisałem jest niewyważony i trzymając go z boku za kierownicę, punkt równowagi motocykla to nie jest jego pion.

Badanie podłoża było po to, alby ułatwić sobie sprawę i pomiaru dokonywać na centralce. Dzięki temu, teraz już zawsze będę łatwo sprawdzał poziom, na zimnym silniku i na centralce bez żadnego trudu i pomiar będę miał tak jak przewiduje instrukcja (na kołach, rozgrzany silnik).

Artur 8K8 napisał:
Ach Marcin, że Ci się chciało Smile

Chciało mi się, bo chcę dbać o swój motocykl zgodnie z instrukcja a to jest w przypadku dokładnego pomiaru olej nieco kłopotliwe Wink

Na dodatek, ciekaw jestem ile osób do tej pory wiedziała, że punkt równowagi motocykla nie jest jego pionowym ustawieniem a to przekłada się na błędny odczyt?

jotes napisał:
ja bym jeszcze sprawdził tą poziomicą czy to podłoze jest naprawdę idealnie płaskie... moze nie być i będzie sfalszowany wynik o ok 0,5 - do 1 mm.

Oczywiście sprawdzałem poziom zarówno poprzeczny jak i wzdłuż motocykla.

Artur 8K8 napisał:
Ach Marcin, że Ci się chciało Smile

Chciało mi się, bo chcę dbać o swój motocykl zgodnie z instrukcja a to jest w przypadku dokładnego pomiaru olej nieco kłopotliwe Wink

Na dodatek, ciekaw jestem ile osób do tej pory wiedziała, że punkt równowagi motocykla nie jest jego pionowym ustawieniem a to przekłada się na błędny odczyt?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Marcin.BB dnia Pon 9:41, 13 Cze 2011, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 9:46, 13 Cze 2011
jotes
Maniak motocyklowy

 
Dołączył: 25 Kwi 2010
Posty: 1814
Przeczytał: 166 tematów

Pomógł: 27 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Düsseldorf / Gdynia





Marcin.BB napisał:


jotes napisał:
ja bym jeszcze sprawdził tą poziomicą czy to podłoze jest naprawdę idealnie płaskie... moze nie być i będzie sfalszowany wynik o ok 0,5 - do 1 mm.

Oczywiście sprawdzałem poziom zarówno poprzeczny jak i wzdłuż motocykla.


Boze, Marcin....litosci....


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 9:58, 13 Cze 2011
gregorio
Motocyklista

 
Dołączył: 16 Maj 2011
Posty: 497
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Nowy Sącz





jest jeszcze jedna istotna sprawa jeśli chodzi o poziom cieczy na ziemi, wpływ położenia księżyca na orbicie okołoziemskiej Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 10:01, 13 Cze 2011
Konio
Maniak motocyklowy

 
Dołączył: 24 Lis 2010
Posty: 1420
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Londyn





Nie ma co się nabijać Panowie. Każda uwaga i spostrzeżenie mogące pozytywnie wpłynąć na użytkowanie i obsługę naszych moto jest ważna i potrzebna.

Dzięki Marcin!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 10:01, 13 Cze 2011
magrafb
Motocyklista

 
Dołączył: 26 Mar 2010
Posty: 386
Przeczytał: 28 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Olsztyn





Pewnie dlatego miedzy max i min jest tak duza roznica(margines bledu) coby mozna bylo ustawic poziom oleju pomiedzy kreskami nie przejmujac sie "przyspieszeniem ziemskim, pelnia ksiezyca itd"
Czy jest bzdurne sprawdzanie oleju na cieplum silniku?? Mysle ze w tym konkretnym przypadu ma to nikle znaczenie (sprawdziles wyszlo 1,5mm), ale odruch sprawdzania na cieplym jest prawidlowy.
Znam przypadki z życia gdzie w moto z suchą miską olejowa olej byl sprawdzany i dolewany na zimnym. Efekt - eksplozja silnika.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 10:01, 13 Cze 2011
MaG
Administrator

 
Dołączył: 23 Maj 2008
Posty: 3582
Przeczytał: 96 tematów

Pomógł: 20 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Gocław, W-wa





Rewelacja:) Dodam, że jak się komuś zdarzyła parkingówka, albo inna przygoda to centralka od letko może minimalnie mieć podgiętą nóżkę z jednej strony i odczyt będzie wtedy błędny. Rozwiązaniem jest oczywiście pomiar poziomicą, którą każdy z nas wozi w kufrze;) Od razu lepiej mi się pracuje po takim starcie dnia:)


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 10:05, 13 Cze 2011
gregorio
Motocyklista

 
Dołączył: 16 Maj 2011
Posty: 497
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Nowy Sącz





Konio napisał:
Nie ma co się nabijać Panowie. Każda uwaga i spostrzeżenie mogące pozytywnie wpłynąć na użytkowanie i obsługę naszych moto jest ważna i potrzebna.

Dzięki Marcin!


zgadzam się z Tobą w 100%, równie ważne i potrzebne w życiu jest poczucie humoru, jeśli nie ważniejsze nawet, ale to moim skromnym zdaniem


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 22:15, 13 Cze 2011
mikmac
A

 
Dołączył: 26 Sty 2011
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa





co by sie nie nabijac Wink to chwala za porownanie zimny-cieply oraz kola-centralka.
Teraz dokladnie wiadomo, ze spokojnie mozna sprawdzac na centralce (letko) i na zimnym, czyli przed jazda, a nie czekac jak pajac PO jezdzie...
Bardzo wielkie dzieki.

Co do prostosci motocykla, to tak, wiedzialem - oba moje vee sciagaja na prawo, nie mocno ale dosc wyraznie. Trzeba sie odchylic w lewo aby to skompensowac. Moto jest fatalnie wywazony...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 22:22, 13 Cze 2011
gregorio
Motocyklista

 
Dołączył: 16 Maj 2011
Posty: 497
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Nowy Sącz





ja w ogóle jak jadę na każdym moto to mam wrażenie, że jedzie bokiem, tzn przechylony lekko na jedną stronę, kiedyś myślałem, że to moto krzywe ale to chyba jednak ja Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 9:52, 14 Cze 2011
jotes
Maniak motocyklowy

 
Dołączył: 25 Kwi 2010
Posty: 1814
Przeczytał: 166 tematów

Pomógł: 27 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Düsseldorf / Gdynia





Kurde biedni ci ludzie co uzywane moto bez centralki kupili...poprzednicy caly czas zle olej mierzyli...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 20:20, 14 Cze 2011
grzesiekr
A1

 
Dołączył: 24 Lut 2011
Posty: 49
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Biskupiec





jotes napisał:
ja bym jeszcze sprawdził tą poziomicą czy to podłoze jest naprawdę idealnie płaskie... moze nie być i będzie sfalszowany wynik o ok 0,5 - do 1 mm.


Very Happy Very Happy Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 20:33, 14 Cze 2011
gregorio
Motocyklista

 
Dołączył: 16 Maj 2011
Posty: 497
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Nowy Sącz





jotes, wystraszyłeś mnie, pewnie powiesz, że to już za późno ale właśnie zamówiłem centralkę...Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 21:11, 14 Cze 2011
Otzi
Moderator

 
Dołączył: 18 Paź 2009
Posty: 1156
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa





Dajcie już spokój koledze, chciał dobrze Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 12:14, 15 Cze 2011
sorier
A2

 
Dołączył: 24 Kwi 2011
Posty: 99
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: M-ce 09





Widzę ze niektórzy mają dość pedantyczno-paranoiczne podejście do tematu poziomu oleju, wiec mam pytania:
Czy poziom oleju powinien być w okolicach polowy odległości miedzy "min" i "max" bo to jest normalny poziom, a oznaczenia "min" i "max" to tylko odchyłki od normy i ewentualnie powinny być natychmiast korygowane do poziomu 1/2?
Czy może powinno być "max", tak by zawsze był zapas do następnej kontroli poziomu i ewentualnego spadku do normalnego poziomu "1/2"?
Czy może lepiej zaczekać z dolewką aż poziom opadnie do "min" i wtedy zalać do "max" tak żeby jak najrzadziej brudzić sobie ręce olejem?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 13:01, 15 Cze 2011
nelson_20
Motocyklista

 
Dołączył: 01 Kwi 2011
Posty: 474
Przeczytał: 3 tematy

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Łowicz/Bełchów/Skierniewice





Ilość oleju powinna być na poziomie górnej kreski.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 14:02, 15 Cze 2011
roadrunner
Administrator

 
Dołączył: 04 Cze 2008
Posty: 2964
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Lubartów, Warszawa





nelson_20 napisał:
Ilość oleju powinna być na poziomie górnej kreski.


A dlaczego niby?? Poziom powinien być między min. a max. i wszystko w temacie. Chyba że ktoś ma zużycie oleju na poziomie pół litra na tys. km...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 14:09, 15 Cze 2011
nelson_20
Motocyklista

 
Dołączył: 01 Kwi 2011
Posty: 474
Przeczytał: 3 tematy

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Łowicz/Bełchów/Skierniewice





Jak tam uważasz, ja robię tak jak to zalecają mechanicy i znajomi motocykliści.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 14:55, 15 Cze 2011
gregorio
Motocyklista

 
Dołączył: 16 Maj 2011
Posty: 497
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Nowy Sącz





ja się nie znam ale mi mechanik kiedyś tłumaczył, że stan oleju powinien być pomiędzy 1/2 a 1/3 a dolewanie do poziomu max czyli górnej kreski nic nie daje pozytywnego, czyli lepszego smarowania a niepotrzebnie zwiększa ciśnienie w komorze co niepotrzebnie obciąża uszczelnienia typu simering, czy ktoś coś napisze konstruktywnego na ten temat?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 15:27, 15 Cze 2011
roadrunner
Administrator

 
Dołączył: 04 Cze 2008
Posty: 2964
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Lubartów, Warszawa





gregorio napisał:
ja się nie znam ale mi mechanik kiedyś tłumaczył, że stan oleju powinien być pomiędzy 1/2 a 1/3 a dolewanie do poziomu max czyli górnej kreski nic nie daje pozytywnego, czyli lepszego smarowania a niepotrzebnie zwiększa ciśnienie w komorze co niepotrzebnie obciąża uszczelnienia typu simering, czy ktoś coś napisze konstruktywnego na ten temat?


Zgadza się... Ciśnienie w komorze skrzyni korbowej powoduje przeciskanie oleju, jeżeli jest jego nadmiar, do przestrzeni silnika gdzie jest on niepotrzebny lub wręcz na zewnątrz. Poza tym "po przelaniu" będzie odmą pluło olejem do airboxa skąd zostanie on zassany i przepalony albo wycieknie...
Dla smarownaia silnika nie ma żadnego znaczenia ile jest oleju pod warunkiem że nie będzie go dużo poniżej stanu, dlatego cała ta dyskusja wydaje mi się bezsensowna. Jak już pisałem, poziom oleju powinien się zawierać pomiędzy min. a max. nawet jak będzie go ciut mniej ale cały czas "w okienku" też się nic nie stanie. Smok ciągnie olej z dna miski olejowej a znajduje się ona 10cm poniżej okienka!! Nie bardzo rozumiem więc jaka różnica czy jest go w okienku 1mm więcej czy mniej, szkodliwy jest nadmiar oleju lub kompletny jego brak!


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez roadrunner dnia Śro 15:43, 15 Cze 2011, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 19:52, 15 Cze 2011
gregorio
Motocyklista

 
Dołączył: 16 Maj 2011
Posty: 497
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Nowy Sącz





amen Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 20:01, 15 Cze 2011
konra.dzik
Administrator

 
Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 2364
Przeczytał: 8 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa





Póki sie lampka czerwona z ikonką oleju nie zapali to wszystko jest dobrze.
Amen- amen:)


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 9:28, 16 Cze 2011
sorier
A2

 
Dołączył: 24 Kwi 2011
Posty: 99
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: M-ce 09





gregorio napisał:
ja się nie znam ale mi mechanik kiedyś tłumaczył, że stan oleju powinien być pomiędzy 1/2 a 1/3 ...

1/3 od góry czy od dołu mierząc?
A powiedział dlaczego akurat taki zakres?
A co w przypadku jazdy górzystej, strome wzniesienia i spadki? Czy może powinno się utrzymywać wyższy poziom przy wjazdach, a niższy przy zjazdach? Olej przelewa się do przodu lub tylu misy olejowej i to może wpływać na prace układu smarowania.
Czy komuś zdarzyło się "wyplucie" nadmiaru oleju przy jeździe z jego maksymalnym poziomem?
Swego czasu w prasie samochodowej spotkałem się z radą by zimą olej utrzymywać na niższym poziomie by układ szybciej się nagrzewał (mniej oleju - krótszy czas jego nagrzewania), a latem na wyższym, by olej mógł zgromadzić więcej ciepła z ewentualnego przegrzania silnika. Co o tym myślicie?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 10:06, 16 Cze 2011
gregorio
Motocyklista

 
Dołączył: 16 Maj 2011
Posty: 497
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Nowy Sącz





sorier napisał:
gregorio napisał:
ja się nie znam ale mi mechanik kiedyś tłumaczył, że stan oleju powinien być pomiędzy 1/2 a 1/3 ...

1/3 od góry czy od dołu mierząc?
A powiedział dlaczego akurat taki zakres?
A co w przypadku jazdy górzystej, strome wzniesienia i spadki? Czy może powinno się utrzymywać wyższy poziom przy wjazdach, a niższy przy zjazdach? Olej przelewa się do przodu lub tylu misy olejowej i to może wpływać na prace układu smarowania.
Czy komuś zdarzyło się "wyplucie" nadmiaru oleju przy jeździe z jego maksymalnym poziomem?
Swego czasu w prasie samochodowej spotkałem się z radą by zimą olej utrzymywać na niższym poziomie by układ szybciej się nagrzewał (mniej oleju - krótszy czas jego nagrzewania), a latem na wyższym, by olej mógł zgromadzić więcej ciepła z ewentualnego przegrzania silnika. Co o tym myślicie?

1,3 od góry patrząc, system smarowania silnika nie jest bierny, olej jest rozprowadzany przez kanały pod ciśnieniem i dawkowany w miejsca newralgiczne silnika a nie przez zanurzenie w oleju, pobierany jest przez smok ssawny z dna komory więc nie ma znaczenia czy jedziesz po poziomej powierzchni czy pod górę albo w dół a prawidłowe smarowanie czyli przepływ strumienia oleju zapewnia stan określony przez producenta silnika jako minimum. Minimum to nie za mało tylko jest to najmniejsza ilość wystarczająca do prawidłowego funkcjonowania. stan maksymalny jak już wspomniałem wcześniej nic nie daje oprócz obciążania systemu uszczelnień poprzez niekorzystny wzrost ciśnienia w komorze. Ja po kupnie moto wymieniałem filtr powietrza i w airboxie było dość dużo oleju na dnie więc zdecydowanie "wypluł" poprzedniemu właścicielowi a po wymianie i utrzymywaniu oleju w stanie 1/2 jest suchutko i czyściutko.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez gregorio dnia Czw 10:10, 16 Cze 2011, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 10:32, 16 Cze 2011
Otzi
Moderator

 
Dołączył: 18 Paź 2009
Posty: 1156
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa





Nie popadajcie w paranoję, ma być między min a max i tyle w temacie. Zarówno zbyt niski jak i wysoki stan szkodzi jak już napisano zresztą.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 13:33, 16 Cze 2011
jotes
Maniak motocyklowy

 
Dołączył: 25 Kwi 2010
Posty: 1814
Przeczytał: 166 tematów

Pomógł: 27 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Düsseldorf / Gdynia





uprzedzajac nastepne pytanie odpowiadam ze poziom oleju rowniez nie ma znaczenia podczas kladzenia sie w zakretach... Wink

no chyba ze ktos sie calkiem polozy.. Sad

ale wtedy powinien zadzialac czujnik odsrodkowy i moto sie samo wylaczy Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 13:37, 16 Cze 2011
sorier
A2

 
Dołączył: 24 Kwi 2011
Posty: 99
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: M-ce 09





A jak z tym niższym poziomem w zimie, a wyższym w lecie? Ma to sens?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 13:55, 16 Cze 2011
roadrunner
Administrator

 
Dołączył: 04 Cze 2008
Posty: 2964
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Lubartów, Warszawa





sorier napisał:
A jak z tym niższym poziomem w zimie, a wyższym w lecie? Ma to sens?


W/g mnie nie, akurat w naszych silnikach oleju jest tak niewiele, że 1 czy 2 setki w tą czy w tą nie zrobią rożnicy. Uważam za to, że stosowanie rzadszego oleju w zimie, zwłaszcza gdy jeździ się dużo i parkuje moto w ujemnych temperaturach otoczenia, ma głęboki sens...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 18:29, 16 Cze 2011
konra.dzik
Administrator

 
Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 2364
Przeczytał: 8 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa





jotes napisał:
uprzedzajac nastepne pytanie odpowiadam ze poziom oleju rowniez nie ma znaczenia podczas kladzenia sie w zakretach... Wink

no chyba ze ktos sie calkiem polozy.. Sad

ale wtedy powinien zadzialac czujnik odsrodkowy i moto sie samo wylaczy Smile


Teoretycznie jest ale jakoś nie bardzo działa.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 18:40, 16 Cze 2011
roadrunner
Administrator

 
Dołączył: 04 Cze 2008
Posty: 2964
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Lubartów, Warszawa





konra.dzik napisał:
jotes napisał:
uprzedzajac nastepne pytanie odpowiadam ze poziom oleju rowniez nie ma znaczenia podczas kladzenia sie w zakretach... Wink

no chyba ze ktos sie calkiem polozy.. Sad

ale wtedy powinien zadzialac czujnik odsrodkowy i moto sie samo wylaczy Smile


Teoretycznie jest ale jakoś nie bardzo działa.



Działa , działa... Jak go wyjmiesz z mocowania i obrócisz "do góry nogami" to wyłączy silnik.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 20:44, 16 Cze 2011
Adamar
Maniak motocyklowy

 
Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 1218
Przeczytał: 4 tematy

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: CK





Panowie zazdroszczę Wam, naprawdę nie macie co robić Smile Smile Smile
Wątek o stanie oleju będzie najdłuższym i najciekawszym wątkiem na forum Smile Smile Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Adamar dnia Czw 20:45, 16 Cze 2011, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 16:41, 17 Cze 2011
czesterbb
Motocyklista

 
Dołączył: 09 Maj 2010
Posty: 268
Przeczytał: 47 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bielsko Biała





Dodam tylko,że centralka to samo zło,
trze po asfalcie na zakrętach Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 19:49, 06 Sie 2011
pc
A2

 
Dołączył: 27 Cze 2010
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2





przeczytalem caly watek tego tematu i widze ze koledzy naprawde odrobili proce domowa, tzn czy 1/3 od dolu czy od gory 1.5 mm za malo czy duzo. Wymienilem dzisiaj olej oczywiscie przy cieplym silniku. Zdziwilo mnie to ze po wlaniu 2 litrow oleju nie pojawil sie stan oleju na wizjerze, nastepne 3 setki wypelnily pole do gornej kreski. Biorac pod uwage ze smok jest ok 10 cm ponizej okna nie sadze ze jazda na min poziomie oleju byla by szkodliwa. Podobnie zalewanie filtra olejem , jak to byl zart to dobry.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 17:49, 07 Sie 2011
roadrunner
Administrator

 
Dołączył: 04 Cze 2008
Posty: 2964
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Lubartów, Warszawa





Zalewanie filtra olejem nie jest żartem i ma głęboki sens, ponieważ unika się w ten sposób pracy silnika na sucho zaraz po uruchomieniu.
Jak wiadomo, chwila zapłonu silnika jest w pewnym sensie krytyczna dla jego trwałości ze względu na brak ciśnienia oleju w jego nawralgicznych punktach. Należey też pamiętać, że choć kontrolka ciśnienia oleju gaśnie natychmiast po zapłonie, to wał korbowy musi zrobić kilka obrotów zanim pompa oleju osiągnie nominalne ciśnienie. Po wymianie oleju praktycznie cały układ smarowania jest pusty, a olej zanim dotrzeć tam gdzie powinien musi pokonać "po drodze" chłodnicę i filtr. Z tego właśnie powodu zalewając przy wymianie filtr olejem, oszczędzamy silnikowi chwilę pracy "na sucho".


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez roadrunner dnia Pon 15:40, 08 Sie 2011, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 23:32, 07 Sie 2011
pc
A2

 
Dołączył: 27 Cze 2010
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2





No tak ale biorac pod uwage ze zmiana wystepuje na cieplym silniku i w moim przypadku mial on jakies 30 stopni cel. Wydaje mi sie ze po wlaiu go do silnika jest on bardzo rzadki i zalewa wszystko bardzo dokladnie a biorac pod uwage ze filtr jest ponizej gornej kreski stanu i on tez zostanie zalany. No i chyba przez te 15 min w jakie zmianiamy olej nie sadze zeby splynal on calkowicie z panewek i glowicy.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 0:26, 08 Sie 2011
gregorio
Motocyklista

 
Dołączył: 16 Maj 2011
Posty: 497
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Nowy Sącz





jeszcze można by wziąć pod uwagę to, że na powierzchniach smarowanych pozostaje po spuszczeniu oleju cienki fil olejowy, może to na ten ułamek sekundy albo i całą wystarczy, żeby powierzchnie metalu nie tarły o siebie na sucho?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 0:34, 08 Sie 2011
roadrunner
Administrator

 
Dołączył: 04 Cze 2008
Posty: 2964
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Lubartów, Warszawa





Zalewając silnik olejem wcale nie wypełniasz nim filtra tylko miskę olejową, a dopóki pompa oleju nie zacznie pracować, olej sam przez smok, chłodnicę i wspomnianą pompę do filtra i dalej się nie dostanie.
Zapewniam Cię ponadto, że gorący olej jest rzadki jak woda, a znając jego właściwości penetrujące spływa z całego silnika bardzo szybko. Wystarczy że po jeździe zgasisz sinik i w ciszy posłuchasz dźwięków (które wszyscy tak kochamy Very Happy ) przez niego wydawanych, mianowicie "cykania" stygnącego silnika i "chlupania" spływającego oleju. Otóż chlupanie owo ustaje już po 30s. do minuty, znaczy cały olej spłynął. Poza tym panewkom , jeżeli o nich mowa, do prawidłowej pracy nie wystarczy sama obecność oleju, potrzebne a nawet niezbędne jest też jego ciśnienie.
Nie twierdzę absolutnie że "nie zalewanie" filtra olejem doprowadzi do zatarcia silnika, ale znając wrażliwość panewek na "braki w ciśnieniu oleju", zdecydowanie "na zdrowie" mu to nie wychodzi...


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez roadrunner dnia Pon 0:40, 08 Sie 2011, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 14:52, 08 Sie 2011
Floydoo
Motonita

 
Dołączył: 18 Maj 2010
Posty: 1057
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Norwegia/Bieszczady/DL1000





moim zdaniem (jako mechanika) jest to powyzej to zbedna dywagacja.

Wiadomo jest ze kazdy silnik spalinowy, a i nie tylko silniki lecz rozne inne mechanizmy z centralnym smarowaniem, przy zimnym rozruchu, przez jakis czas chodzi na sucho i choc jest to dobra teoria do reklamy olejow silnikowych. Samo wykonanie elementow silnika przewiduje prace na sucho przy rozruchu, niewazne czy uruchamiamy silnik po wymianie oleju czy poprostu zimny silnik, dlatego tez wlasnie wszystkie instrukcje i poradniki zalecaja odczekanie paru sekund po odpaleniu, by silnik sie zaczal w pelni smarowac, a dopiero potem dzida!!!!!!!!
Reszta to tylko bladzace teorie ktore rozbijaja sie w kontakcie z praktyka Very HappyVery Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 15:08, 08 Sie 2011
cynek
Forumowy Poeta
Forumowy Poeta

 
Dołączył: 01 Lip 2009
Posty: 2357
Przeczytał: 26 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa





roadrunner napisał:
konra.dzik napisał:
jotes napisał:
uprzedzajac nastepne pytanie odpowiadam ze poziom oleju rowniez nie ma znaczenia podczas kladzenia sie w zakretach... Wink

no chyba ze ktos sie calkiem polozy.. Sad

ale wtedy powinien zadzialac czujnik odsrodkowy i moto sie samo wylaczy Smile


Teoretycznie jest ale jakoś nie bardzo działa.



Działa , działa... Jak go wyjmiesz z mocowania i obrócisz "do góry nogami" to wyłączy silnik.


U mnie zadziałał Very Happy

A tak w temacie, to trzeba ten olej sprawdzać? Myślalem, że 6 tyś kilometrów między przeglądami, to stosunkowo mało i ze oleju az tyle nie weźmie. Confused


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 15:35, 08 Sie 2011
roadrunner
Administrator

 
Dołączył: 04 Cze 2008
Posty: 2964
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Lubartów, Warszawa





Flooydo, masz rację aczkolwiek nie zgodzę się z tobą w kwestii łożysk ślizgowych czyli panewek. Ich wykonanie oraz specyfikacja w żadnym razie nie przewiduje pracy bez oleju, gdyby tak było zastosowano by lożyska toczne. A że w praktyce czasem tak się dzieje - siła wyższa. Kolejna sprawa to to, że mamy na forum ortodoksów którzy np. kontrolują poziom oleju z dokładnością 1mm. Dla nich i dla wszystkich tych którzy chcą zrobić "coś więcej" dla swojego silnika to też będzie cenna informacja.
Na szczęście mamy motocykle w których panewki nie są słabą stroną i kwestia ich smarowania nie powinna nas martwić, ale są motocykle w których lubią one często "padać" i wszelkie zabiegi mogące "ulżyć" w ich "ciężkim życiu" są ja najbardziej na miejscu.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez roadrunner dnia Pon 15:44, 08 Sie 2011, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 15:43, 08 Sie 2011
fish67
Motocyklista

 
Dołączył: 26 Cze 2011
Posty: 261
Przeczytał: 30 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Biskupiec R./Olsztyn





no to trzeba by wyklepać patencik -wyłącznik układu zapłonowego(albo zmiana softu Wink ) żeby można było pokręcić silnikiem bez zapłonu aż pompa oleju zrobi swoje i wtedy dopiero zapłon - jak w rajdówkach Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 15:46, 08 Sie 2011
roadrunner
Administrator

 
Dołączył: 04 Cze 2008
Posty: 2964
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Lubartów, Warszawa





Hehehehe... W Viaderku tak się da, tzn, rozrusznik kręci na wyłączonym zapłonie. Mało przez to kiedyś aku nie "wygiełdałem"...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 16:08, 08 Sie 2011
fish67
Motocyklista

 
Dołączył: 26 Cze 2011
Posty: 261
Przeczytał: 30 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Biskupiec R./Olsztyn





można było by taką mapę sklecić np z 5 sekundowym opóźnieniem otwarcia wtryskiwaczy przy zimnym silniku...tak sobie tylko roztrząsam ten temat. Z moich oświadczeń z rozbieraniem i składaniem silników wynika ze powierzchnie panewek i inne wąskie szczeliny i kapilary nigdy nie są suche i zawsze trochę oleju trzymają- chyba że sprzęt stoi długo. Raczej przy rozruchy całkiem na sucho te elementy się nie kręcą. No i może coś jest z prawdy w reklamach oleju takiego jak magnatec itp?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 20:28, 08 Sie 2011
konra.dzik
Administrator

 
Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 2364
Przeczytał: 8 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa





fish67 napisał:
...- jak w rajdówkach Smile


Lubię to b


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 20:47, 22 Sie 2011
moris
A1

 
Dołączył: 21 Gru 2010
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kraków





fajnie sobie panowie klikacie, ale mnie w tym interesującym wątku zaciekawiła jedna rzecz pominięta jednak tematem poziomu oleju..:

Jak Marcin posiadam moto z poprzedniego roku AL0 i skurwiela ściąga w prawo. Oddałem w ramach reklamacji i po prawie 3 tygodniach testów usłyszałem, że tak ma być. Jak to możliwe, że nowy motocykl jest niewyważony i że nie można puścić kiery bo ucieka w prawo..

wziąłem dziś moto od Rasty K8 i rozmawiałem z Kiosekiem - u nich wszystko jest ok. Pomiary na golasach bez kufrów.

Co wy na to bo jeśli takie jest stanowisko suzuki w tym temacie to mówie suzuki NARA

pozdro
moris


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 21:12, 22 Sie 2011
mikmac
A

 
Dołączył: 26 Sty 2011
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa





mam dwa moto 2010 i 2011 - oba ciagna w prawo, w serwisie rzekli ze ten typ tak ma, jest podobno zle wywazony, jeden wydech etc...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 21:31, 22 Sie 2011
Marcin.BB
A

 
Dołączył: 10 Maj 2010
Posty: 169
Przeczytał: 9 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bielsko-Biała





moris napisał:
Jak to możliwe, że nowy motocykl jest niewyważony i że nie można puścić kiery bo ucieka w prawo

Ja nic takiego nie pisałem! Mój motocykl jedzie prosto po puszczeniu kierownicy, chyba że zapragnę skręcić Wink

Pisałem tylko, że "punkt równowagi" motocykla to nie jest jego idealny pion. Różnica w wyważeniu jest znikoma i nie czuć ją podczas jazdy, natomiast trzymając motocykl z boku za rączkę ma znaczenie dla dokładnego pomiaru.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Marcin.BB dnia Pon 21:35, 22 Sie 2011, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Kontola staniu oleju silnikowego - DL650
Forum VStromClub Strona Główna -> WARSZTAT
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 2  
Idź do strony 1, 2  Następny
  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin