VStromClub

Forum Miłośników Motocykli Suzuki DL V-Strom

Chcesz schudnąć przed Sylwestrem?
Kup Teraz a 30 dniową dietę otrzymasz za darmo!
Tylko 137 zł TRIZER + indywidualna dieta
Forum VStromClub Strona Główna -> Wiadomości -> DLR - światła do jazdy dziennej
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
DLR - światła do jazdy dziennej
PostWysłany: Czw 23:36, 20 Mar 2014
totencham
Motocyklista

 
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 481
Przeczytał: 56 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Poznań





Ktoś się orientuje, czy można w motocyklu używać wyłącznie świateł do jazdy dziennej (LEDów)?

Moim zdaniem to znacząco poprawia bezpieczeństwo w dzień, gdy takie światła są dużo lepiej widoczne niż światła mijania, które z założenia świecą w dół, a nie na wprost.

Odpowiedzi typu 'zawsze możesz mieć włączone te i te' mnie nie interesują Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 7:37, 21 Mar 2014
skov
A

 
Dołączył: 07 Kwi 2012
Posty: 115
Przeczytał: 18 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Ciechanów





Wyłącznie nie możesz. Tylko o świtu do zmierzchu i przy normalnej przejrzystości powietrza.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 8:50, 21 Mar 2014
Pietia
Motonita

 
Dołączył: 26 Maj 2009
Posty: 740
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kraków





Pytanie nader ciekawe .....


Art 51 KD stanowi :

2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.

W związku z tym skontaktowałem się z Biurem Prawnym Wydziału Ruchu Drogowego w Krakowie i niestety pan Policjant nie wiedział tego "od ręki", ale ma się zorientować i skontaktować ze mną w tej sprawie. Jak uzyskam odpowiedz na to pytanie napiszę co i jak .


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 9:32, 21 Mar 2014
miotacztruskawek
Motonita

 
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 939
Przeczytał: 47 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin





Problemem może być, że mogą one być używane zamiast świateł mijania. Dawno dawno temu uczyli mnie, że motocykl musi zawsze jeździć na światłach mijania, więc pytanie czy aby na pewno można je wyłączyć na rzecz świateł do jazdy dziennej. Niby ten Art 51 KD tego nie wyklucza.
Do tego pozostaje jeszcze kwestia techniczna wyłączenia świateł mijania podczas pracy świateł do jazdy dziennej. Jak jest włącznik świateł mijania to nie jest to problemem, bo większość zestawów jest właśnie pod taki wariant zaprojektowana. Ale jak światła mijania włączają ci się razem z zapłonem to zaczyna się rzeźba.

Kolejna kwestia, to rozmieszczenie tych świateł na pojeździe.
Światła dzienne muszą być zainstalowane:
- Symetrycznie względem osi pojazdu
- Na równej wysokości
- Odległość od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm
- Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi musi wynosić minimum 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm
- Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu
- Nie mogą być zamontowane dalej niż 40 cm od obrysu pojazdu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 9:47, 21 Mar 2014
skov
A

 
Dołączył: 07 Kwi 2012
Posty: 115
Przeczytał: 18 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Ciechanów





W Rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych pojazdów w tabeli gdzie wypisane sa jakie warunki musza spełniać światła do jazdy dziennej motocykla nie ma. Najprawdopodobniej dlatego że nie można ich w sposób konkretny na motocyklu rozmieścić ze względu na różne konstrukcje motocykla.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez skov dnia Pią 9:48, 21 Mar 2014, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Re: DLR - światła do jazdy dziennej
PostWysłany: Pią 10:25, 21 Mar 2014
cynek
Forumowy Poeta
Forumowy Poeta

 
Dołączył: 01 Lip 2009
Posty: 2357
Przeczytał: 22 tematy

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa





totencham napisał:
Ktoś się orientuje, czy można w motocyklu używać wyłącznie świateł do jazdy dziennej (LEDów)?

Moim zdaniem to znacząco poprawia bezpieczeństwo w dzień, gdy takie światła są dużo lepiej widoczne niż światła mijania, które z założenia świecą w dół, a nie na wprost.

Odpowiedzi typu 'zawsze możesz mieć włączone te i te' mnie nie interesują Wink


Można. Pytałem o to kumpla z drogówki. Warunkiem jest, żeby nie były od siebie zbyt oddalone, bo motocykl musi być widoczny jako jeden punkt świetlny na drodze.

No i oczywiście muszą mieć homologację Very Happy


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez cynek dnia Pią 10:26, 21 Mar 2014, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 10:42, 21 Mar 2014
totencham
Motocyklista

 
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 481
Przeczytał: 56 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Poznań





No właśnie nigdzie jednoznacznie to nie jest stwierdzone. Moje światełka (jako, że seryjne) są dobrze rozmieszczone, tylko po prostu się zastanawiałem, czy w polszy takie rzeczy są dozwolone Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 11:22, 21 Mar 2014
Jaca
Motonita

 
Dołączył: 03 Cze 2008
Posty: 806
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bytom





A nowy GS od BMW nie ma tak właśnie rozwiązanych świateł Question
Cytat:
LED Headlight
The 2013 BMW R1200GS is the first motorcycle in the world with LED main headlight including integrated daytime running light for even greater safety when riding during the day and at night as an ex works option.
Even in its standard trim, the new R 1200 GS has a main headlight with optimized light efficiency. In order to be seen even better during the day, BMW Motorrad also offers a daytime running light as a factory option. For excellent road illumination and therefore even greater safety both day and night, an LED main headlight with integrated daytime running light is fitted in a motorcycle for the first time ever. It comprises innovative LED technology with a sophisticated cooling and de-condensation concept.

http://www.youtube.com/watch?v=Z6AmJt_gHVw

Czyli wynikałoby że można, bo homologację dostali. Tylko nie bardzo te przepisy o rozmieszczeniu świateł pasują do życia Rolling Eyes Być może odnoszą się tylko do pojazdów samochodowych.

edit:
skov napisał:
motocykl jest pojazdem samochodowym
Masz rację. Embarassed
Jakoś tak z rozpędu myślałem o samochodach osobowych a napisałem jak napisałem i jeszcze pogrubiłem Laughing Laughing Laughing


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Jaca dnia Śro 20:50, 26 Mar 2014, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Re: DLR - światła do jazdy dziennej
PostWysłany: Pią 11:22, 21 Mar 2014
skov
A

 
Dołączył: 07 Kwi 2012
Posty: 115
Przeczytał: 18 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Ciechanów





cynek napisał:

Można. Pytałem o to kumpla z drogówki. Warunkiem jest, żeby nie były od siebie zbyt oddalone, bo motocykl musi być widoczny jako jeden punkt świetlny na drodze.



Stanowisko KGP znalezione na innym forum:

Cytat:
Uprzejmie informuję, że zgodnie z wyrokiem NSA z dn. 19 grudnia 2002 r. (sygn. II S.A. 3301/02)
organ odpowiada na zapytania w trybie przewidzianym ustawą o dostępie do informacji publicznej
zgodnie, z którą nie jest zobowiązany do dokonywania wykładni prawa, analizy indywidualnych zdarzeń,
ani udzielania porad prawnych.

Niemniej jednak, informuję, że załącznik nr 6 paragraf 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, w polu dotyczącym świateł do jazdy
dziennej w kontekście motocykli znajduje się znak "-", co oznacza, że ustawodawca nie przewidział tego typu świateł i nie określił
ich warunków montażu dla motocykli.

Należy podkreślić, że właściwym do oceny stanu technicznego i wyposażenia pojazdu jest wykwalifikowany diagnosta ze stacji kontroli pojazdów.



Jaca napisał:

Być może odnoszą się tylko do pojazdów samochodowych.


motocykl jest pojazdem samochodowym ale przepisy w/w dotyczą pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli. Przy motocyklach zaś nie ma nic, o tym ile ma być punktów świetlnych i gdzie mają się znaleźć. Czyli nasze prawo zostało lekko w tyle za zmieniająca się rzeczywistością w tym temacie.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez skov dnia Pią 11:34, 21 Mar 2014, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 13:36, 21 Mar 2014
tdm
Motonita

 
Dołączył: 04 Kwi 2011
Posty: 805
Przeczytał: 2 tematy

Ostrzeżeń: 0/2





jeśli te dodatkowe to LED-y to spokojnie można je włączać dodatkowo, a nie zamiast mijania, alternator tego nawet nie odczuje.
Ja od długiego czasu jeżdżę na lekko podniesionym mijania, jak kierowcy aut stają się zbyt chamscy to załączam dodatkowo halogeny, to pomaga. "niebiescy" nigdy nic przeciwko temu nie mieli, ani u nas, ani za granicą. Po zmierzchu oczywiście opuszczam światła aby nie raziły, w TA to bardzo proste bo jest pokrętło.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 17:25, 21 Mar 2014
miotacztruskawek
Motonita

 
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 939
Przeczytał: 47 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin





Pietia napisał:

Art 51 KD stanowi :

2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.


Nie można używać jednocześnie świateł do jazdy dziennej i mijania. Kwestia przepisów, a nie elektryki Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 21:48, 21 Mar 2014
tdm
Motonita

 
Dołączył: 04 Kwi 2011
Posty: 805
Przeczytał: 2 tematy

Ostrzeżeń: 0/2





kwestia wyboru, albo przepisy, albo - wiedząc jak się u nas jeździ - życie i zdrowie motocyklisty. Co kto woli.
Nie będę odkrywczy przypominając, że większość wypadków motocyklowych powodują samochodziarze, którzy często nie zauważyli małego (w porównaniu do aut) i szybko poruszającego się motocykla na czas.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 20:39, 26 Mar 2014
prostyelektryk
Motonita

 
Dołączył: 26 Mar 2012
Posty: 508
Przeczytał: 51 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Śląsk





Podepnę się.
Gdzie najlepiej zamocować światła do jazdy dziennej?
Myślę o handbarach. Szeroko więc moto nie jest widoczny tylo jako punkt.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 20:52, 26 Mar 2014
Staszek
Motonita

 
Dołączył: 22 Lis 2012
Posty: 938
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Trójmiasto





Skutery BMW mają światła dzienne, czyli można jak jest homologacja.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 1:32, 27 Mar 2014
MaciejW
Motonita

 
Dołączył: 04 Paź 2011
Posty: 594
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Piaseczno





Nowy GS i GS Adv może mieć dzienne automatycznie przełączające się na mijania. Jest 1 światło i to w kształcie odwróconej litery C. I ma homologację.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 10:29, 27 Mar 2014
totencham
Motocyklista

 
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 481
Przeczytał: 56 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Poznań





No ja w KTM też tak mam, ale to nie jest kwestia tylko homologacji chyba... Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
DLR - światła do jazdy dziennej
Forum VStromClub Strona Główna -> Wiadomości
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin