VStromClub

Forum Miłośników Motocykli Suzuki DL V-Strom

Chcesz schudnąć przed Sylwestrem?
Kup Teraz a 30 dniową dietę otrzymasz za darmo!
Tylko 137 zł TRIZER + indywidualna dieta
Forum VStromClub Strona Główna -> Motocykle V-Strom -> Wymiana linki sprzęgła
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Wymiana linki sprzęgła
PostWysłany: Wto 22:34, 03 Mar 2015
szynszyl
A2

 
Dołączył: 06 Sie 2014
Posty: 69
Przeczytał: 5 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bachorzew





Jako że linka sprzęgła w moim K4 jest już maksymalnie rozciągnięta, tzn. skończyły już się możliwości jej regulacji, a nowa czeka już na mnie do odbioru w sklepie, pytanie moje brzmi: wymieniać sam czy zlecić robotę mechanikowi?. Dodam, że osobiście wymieniam olej, filtry (w DLu na razie tylko olejowy), płyn chłodniczy...
Wymiana linki sprzęgła to skomplikowana robota, czy na zasadzie: montaż do góry, montaż na dole, i odpowiednia regulacja? Można przy tym coś spartolić przez niewiedzę? brak doświadczenia? Chciałbym zrobić to sam, ale z drugiej strony nie chce żeby mnie "coś" zaskoczyło.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez szynszyl dnia Wto 22:34, 03 Mar 2015, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 22:42, 03 Mar 2015
Kojot85
Maniak motocyklowy

 
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 2278
Przeczytał: 77 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bydgoszcz





Jeszcze musisz zwrócić uwagę, aby była poprowadzona tą samą drogą. Prosta robota, sam rób.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 23:04, 03 Mar 2015
Jarrson
Motocyklista

 
Dołączył: 18 Lis 2014
Posty: 237
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 1/2
Skąd: Poznań/Mosina





Szynszyl - linka sprzęgła się nie wyciąga - jest ze stali a nie z gumy Smile. Jeżeli skończył ci się zakres regulacji przy klamce i podstawowy przy lewej stronie silnika to oznacza że skończyły ci się tarcze sprzęgła i należy je wymienić.
Kojot - gratuluję wiedzy Wink.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Jarrson dnia Śro 9:57, 04 Mar 2015, w całości zmieniany 4 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 23:36, 03 Mar 2015
croc
A

 
Dołączył: 14 Lis 2013
Posty: 130
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2





Teoretycznie Jarrson może mieć rację, ale nie zgodzę się z zarzutem odnośnie odp Kojota. Mi wymiana linki pomogła, a tarcze sprzęgła nie były ruszane.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 9:59, 04 Mar 2015
Jarrson
Motocyklista

 
Dołączył: 18 Lis 2014
Posty: 237
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 1/2
Skąd: Poznań/Mosina





Szynszyl - podejdź tym moto do jakiegoś mechanika. Niech sprawdzi sprzęgło. Jaki masz przebieg na nim? I czy jest pewny? Bo to zdajsie 11 -letni motocykl jest.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 22:21, 04 Mar 2015
Bruno
A2

 
Dołączył: 28 Sie 2011
Posty: 61
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Swarzedz





NA wszelki wypadek sprawdz czy sruba regulacyjna nie jest czasami ulamana tak jak bylo u mnie.
Efekt to latajaca klamka i luz ze 20 mm, ja jutro wymieniam Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 0:07, 05 Mar 2015
szynszyl
A2

 
Dołączył: 06 Sie 2014
Posty: 69
Przeczytał: 5 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bachorzew





Jarrson dzięki za radę, sprawdzę sprzęgło przy najbliższej okazji. Nie strofuj Kojota, bo na pytanie odpowiedział, i za to również jemu dziękuję.
Bruno - śruba jest ok, klamka nie lata, sprzęgło ogólnie na dzień dzisiejszy działa dobrze, tylko nie ma już możliwości regulacji w razie "W".
Jako że linka czeka już na mnie do odbioru w sklepie, a jej zakup nie doprowadzi mnie do ruiny (ok. 53 zł), w weekend ją wymienię. Jeśli nie pomoże - wtedy trzeba będzie zajrzeć do sprzęgła, tak jak pisał Jarrson.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 0:20, 05 Mar 2015
biblo
DeTox nie pomoże

 
Dołączył: 08 Maj 2012
Posty: 2907
Przeczytał: 107 tematów

Pomógł: 37 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: W-wa





szynszyl napisał:
sprzęgło ogólnie na dzień dzisiejszy działa dobrze, tylko nie ma już możliwości regulacji w razie "W".


Co to znaczy? Po co regulować sprzęgło w razie "W"???


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez biblo dnia Czw 0:20, 05 Mar 2015, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 0:42, 05 Mar 2015
Damiano
A

 
Dołączył: 22 Paź 2013
Posty: 166
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kraków/Nowa Huta





W moim przypadku wymiana okładzin i sprężyn nie pomogła, w dalszym ciągu mam na końcu regulacji pomimo wymiany linki na nowa :/


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 9:53, 05 Mar 2015
Jarrson
Motocyklista

 
Dołączył: 18 Lis 2014
Posty: 237
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 1/2
Skąd: Poznań/Mosina





No z tymi linkami jest tak, że tzw. akcesoryjne (czytaj: chińskie) nie trzymają wymiarów.
I stad może być tez problem - linki zawsze oryginalne. To się naprawdę opłaca też od strony trwałości.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 9:56, 05 Mar 2015
szynszyl
A2

 
Dołączył: 06 Sie 2014
Posty: 69
Przeczytał: 5 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bachorzew





bilbo, miałem na myśli sytuację, gdy z powodu zbyt słabego łapania sprzęgła będzie trzeba podciągnąć linkę. Takie sytuacje pewnie zdarzają się sporadycznie, ale nie można ich wykluczyć.

Damiano - szukałeś dalej, co może być tego przyczyną? Czy jest to może normalna sytuacja?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 11:26, 05 Mar 2015
biblo
DeTox nie pomoże

 
Dołączył: 08 Maj 2012
Posty: 2907
Przeczytał: 107 tematów

Pomógł: 37 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: W-wa





OK, rozumiem, ale wydaje mi się, że to raczej małe prawdopodobieństwo... No chyba, że "spalisz" sprzęgło, ale w takim wypadku sama linka nic Ci nie da...

Ja na długie wyprawy zabieram zapasową linkę, ale raczej na wypadek pęknięcia/zerwania.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 13:29, 05 Mar 2015
Jarrson
Motocyklista

 
Dołączył: 18 Lis 2014
Posty: 237
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 1/2
Skąd: Poznań/Mosina





Szynszyl - a skończyła ci się regulacja gdzie? Przy klamce czy przy pokrywie sprzęgła? Czy obie? Bo może używasz regulatora tylko przy klamce. Zasadnicza regulacja jest na dole.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 14:09, 05 Mar 2015
szynszyl
A2

 
Dołączył: 06 Sie 2014
Posty: 69
Przeczytał: 5 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bachorzew





Koniec regulacji zarówno przy klamce, jak i przy pokrywie sprzęgła


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 14:25, 05 Mar 2015
Jarrson
Motocyklista

 
Dołączył: 18 Lis 2014
Posty: 237
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 1/2
Skąd: Poznań/Mosina





Linka oryginalna czy jakaś akcesoryjna? Jaki przebieg masz moto?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 14:36, 05 Mar 2015
szynszyl
A2

 
Dołączył: 06 Sie 2014
Posty: 69
Przeczytał: 5 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bachorzew





Przebieg ok. 40 tys. raczej prawdziwy, moto kupione od forumowicza, pochodzenia linki nie znam


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 18:45, 05 Mar 2015
Damiano
A

 
Dołączył: 22 Paź 2013
Posty: 166
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kraków/Nowa Huta





linka raczej akcesoryjna :/ muszę podjechać do aso suzuki i tam zakupić oryginalna bo to może być wina linki ;/


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 19:20, 05 Mar 2015
Jarrson
Motocyklista

 
Dołączył: 18 Lis 2014
Posty: 237
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 1/2
Skąd: Poznań/Mosina





Panowie - org. linka wytrzymuje bez problemów 70 tys km przebiegu. Wiem z autopsji oraz innych Dl-i ..i uwierzcie mi - tak jest. Więc obawiam się że ten motocykl z 2004 ....ile ma ? 40 tyś km? Wg mnie w życiu. DL-e średnio latają rocznie w Europie 10 tyś km. Podjedź naprawdę tym motocyklem do serwisu.


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 22:43, 28 Mar 2015
szynszyl
A2

 
Dołączył: 06 Sie 2014
Posty: 69
Przeczytał: 5 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bachorzew





Linka wymieniona samodzielnie, poprawy brak ;/ tzn. na chwilę obecną wszystko działa dobrze, jednak ustawienie na granicy regulacji linki. Przy najbliższej okazji mechanik sprawdzi sprzęgło


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 23:22, 28 Mar 2015
mar111cin
Motonita

 
Dołączył: 03 Sie 2013
Posty: 764
Przeczytał: 30 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: FSW





hmmm ja jestem zafascynowany patentem, który zmienia sprzęgło na linkę na takie sterowane hydraulicznie. o tak :



Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 23:50, 28 Mar 2015
szynszyl
A2

 
Dołączył: 06 Sie 2014
Posty: 69
Przeczytał: 5 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bachorzew





mar111cin, używasz takiego patentu?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 10:10, 29 Mar 2015
novy
Motonita

 
Dołączył: 03 Wrz 2013
Posty: 625
Przeczytał: 74 tematy

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Busko-Zdrój





coś mi się widzi , że ten patent raczej tani nie jest ;]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 11:23, 29 Mar 2015
mar111cin
Motonita

 
Dołączył: 03 Sie 2013
Posty: 764
Przeczytał: 30 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: FSW





Novy - Zdziwiłbyś się Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 13:01, 29 Mar 2015
szynszyl
A2

 
Dołączył: 06 Sie 2014
Posty: 69
Przeczytał: 5 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bachorzew





mar111cin zdradź więcej szczegółów


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 20:16, 30 Mar 2015
Suszny
Motonita

 
Dołączył: 09 Kwi 2013
Posty: 1177
Przeczytał: 185 tematów

Pomógł: 20 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kraśnik woj. Lubelskie





Szynszyl myślę że możesz mieć tą sama usterkę co ja,zauważyłem ją podczas ostatniego smarowania linki sprzęgła.
Regulacja na klamce jak i przy silniku się kończyła już wcześniej. Przy intensywnej pracy sprzęgłem np w terenie klamka robiła się twarda, cieżko wciskało się sprzęgło. W innych motocyklach jakoś lżej to pracowało...
Do rzeczy, co się stało i jak krok po kroku się z tym uporać:
Odkręciłem dekielek na zębatce zdawczej. Jest on przykręcony na trzy śruby (nasadka 8 z przedłużeniem).



Podczas ostatniej awarii linki sprzęgła pod Ukraińską granicą stwierdziłem że bez nasadki i przedłużki nie da sie tej osłonki odkręcić ! Po powrocie, naciąłem rowki na łbach żeby można było je odkręcić awaryjnie za pomocą śrubokręta ( można założyć śruby na klucz wewnętrzny). Zamówiłem dwie linki sprzęgła. Wzdłuż linki sprzęgła puściłem zapasową linkę którą nasmarowałem i zakleiłem na końcach izolacją zeby syf się nie dostawał. W razie kolejnej awarii, wyciągam śrubokręt ze schowka, zakładam końcówki nowej linki na swoje miesce i w ciagu 5min zapominam o sprawie.

Znów odbiegłem od tematu więc powracam do sprawy. Pod dekielkiem schowany jest "mechanizm sprzęgła" przykręcony do korpusu silnika na dwie śruby.







Po ich odkręceniu mechanizm mamy już w ręku. Składa się od z takich elementów jak:
- tulejka - ta z kołnierzem z otworami gdzie znajdują sie śruby mocujące. Ma ona w środku chyba 3 lub 4 bruzdy o dużym skoku gwintu, cos jak gwint w lufie.
- koszyk - z otworami na kulki (w środku)
- kulki - nie pamiętam dokładnie 10 albo 12, można policzyć otwory na koszyku i wyjdzie ile.
- wałek z blaszką - wałek po zewnątrz również posiada te bruzdy. Blaszkę przy wałku trzymają dwa "skrzydełka" które wychodzą z wałka i są wywinięte, sprasowane na blaszce. Wałek posiada otwór w który wchodzi popychacz z silnika oraz z przodu śrubka regulacyjna.
- gumka - nałożona na tulejkę ogranicza syf który dostaje się do środka mechanizmu.

Między dwoma zdjęciami wydać różnicę w wysunięciu tulejki.
Zasada działania:
Tulejka przykręcona jest przykręcona do silnika. Wałek z tulejką współpracuje przy pomocy kulek. Po naciśnieciu klamki sprzęgła linka ciagnie blaszkę do góry, co powoduje obrót wałka w tulejce. A że jst tam wspomniany gwint z dużym skokiem, powoduje również wysunięcie sie wałka wraz z blaszką z tulejki i popchnięcie popychacza do silnika.



Moja usterka polegała na tym że otwór w blaszce który po bokach na płaskie ścianki a pod skrzydełkami jest półokrągły wyrobił sie tworząc luz. Kiedy naciskałem sprzęgło najpierw do góry szła sama blaszka dopiero kiedy oparła się o wyrobiona ściankę blaszki ciagbęła za sobą wałek a ten wychodząc rozłączał sprzęgło (zasadę działania już w sumie opisałem).




Sprasowane skrzydełka w dziesięcioletnim motocyklu z przebiegiem 90tyś km przestały trzymać tak dobrze blaszkę i każdorazowa praca sprzęgłem powiększała wybijanie sie otworu w blaszce.
Luz który powstał wynosiła jakieś 15mm- 20mm - mówię o różnicy w położeniu tej blaszki\ramienia gdzie przymocowana jest linka.
Przypatrzyłem się temu mechanizmowi, zobaczyłem w jakim właściwym położeniu powinna znajdować się blaszka względem wałka, zaznaczyłem to położenie i znajomy mi to pięknie ( za Piwo sztuk dwa ) pospawał.

To przez te 20mm luzu skończyła mi się regulacja. Ponadto zaczęło strzępić mi linkę sprzęgła w miejscu gdzie linka wchodzi w śrubę regulacyjną przy silniku. Stało sie tak ponieważ ramię poszło do góry i linka zamiast pracować góra - dół, zaczęła wykonywać już ruch skośny. Linka tarła o śrubę regulacyjną stąd opór na klamce podczas intensywnej pracy.





Nie wiem czy masz to samo, ale warto zobaczyć. Jeśli będziesz rozbierał ten mechanizm uważaj:
- żebyś nie wysypał kulek
- zapamietaj, najlepiej zaznacz lub zrób zdjęcie w jakiej pozycji końcowej znajduje się wałek w stosunku do tulejki juz po "wykręceniu go". Inaczej będziesz kilka razy to wkładał i wyciagał żeby trafic na odpowiednią pozycje po "wkręceniu"
- przy składaniu koszyk mozna posmarować smarem, to pozwoli ustawić kulki w koszyku i złozyc całość bez nerwów no i oczywiście zapewni smarowanie mechanizmu.
- przy ponownym zakładaniu PO NAPRAWIE trzeba od nowa ustawić śrubę regulacyją, tą małą w wałku:
*odgiąć blaszke zabezpieczającą nakrętke
*rozkontrować nakrętke
*wykręcić kilka obrotów śrubę w środku przy pomocy śrubokręta
*założyć mechanizm i przykręcić go dwiema śrubkami do korpusu, załoćyć linkę sprzęgła i poluzować regulację przy klamce oraz przy śrubie regulacyjnej na silniku.
*wkręcać śrubkę w wałek aż oprze się o popychacz
*wykręcić o 1\4 obrotu, zakontrować nakrętką i zabezpieczyć blaszką.

Po naprawie, regulacji i przesmarowaniu linki sprzęgło działa bardzo płynnie, mogę wciskać dwoma palcami a dwoma ciągle trzymać kierownice, mam sporo regulacji na śrubie regulacyjnej i przy klamce. Tarcze sprzęgła jeszcze mają sie dobrze.

Mam nadzieje że jeśli nie tobie to komus się przyda.


PS. Jest błąd na zdjęciu nr 5, czerwone pole - luz - powinno być po drugiej stronie, ale nie chce mi się tego już poprawiać. Jeśli mógłbyś w temacie dodać jeszcze "usterka mechanizmu sprzęgła" było by łatwiej innym znaleźć temat w razie poszukiwania takiego problemu.


mar111cin - wydaje mi się że to zbędny bajer, im więcej elementów tym więcej rzeczy które mogą się zepsuć. Linka to bardzo proste rozwiązanie, mając drugą w zapasie można zapomnieć o problemach.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Suszny dnia Pon 20:27, 30 Mar 2015, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 20:39, 30 Mar 2015
szynszyl
A2

 
Dołączył: 06 Sie 2014
Posty: 69
Przeczytał: 5 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bachorzew





Suszny, słusznie Smile prawisz. Tak na szybko wydaje się to dość zagmatwane, jednak wydrukuję Twój opis i sprawdzę w garażu podczas oględzin. Za usterką podobną do Twojej przemawia fakt, że linka była postrzępiona dokładnie w miejscu które opisałeś. Jako że pogoda na razie do doopy, będzie co robić


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 20:54, 30 Mar 2015
Suszny
Motonita

 
Dołączył: 09 Kwi 2013
Posty: 1177
Przeczytał: 185 tematów

Pomógł: 20 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kraśnik woj. Lubelskie





Jak rozbierzesz to sobie to zobaczysz jak to wygląda, wszystko proste.

Otwór w blaszce wygląda tak - Czarna linia w środku
Skrzydełka - niebieskie elementy
Miejsca które się wybiły i stworzył się luz - czerwony

Niebieskie skrzydełka zamiast siedzieć na swoim miejscu, latały od ścianki w pierwotnym położeniu do ścianki która sie wybiła.



Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wymiana linki sprzęgła
Forum VStromClub Strona Główna -> Motocykle V-Strom
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin