Forum VStromClub Strona Główna VStromClub
Forum Miłośników Motocykli Suzuki DL V-Strom
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Naprawa układu regulacji tylnego zawieszenia

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum VStromClub Strona Główna -> Patenty i usprawnienia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Góral
A1



Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kutno

PostWysłany: Pon 14:33, 26 Lis 2012    Temat postu: Naprawa układu regulacji tylnego zawieszenia

Witam,

Ostatnio miałem chwilę wolnego czasu i postanowiłem sprawdzić dlaczego nie działa mi regulacja napięcia wstępnego sprężyny z tyłu. Było już tak jak kupiłem moto, ale póki pogoda dopisywała inne rzeczy były mi w głowie Laughing .

Sytuacja u mnie wyglądała następująco: sprężyna napięta na maxa (widoczne 5 kresek), pokrętło chodzi masakrycznie ciężko. Początkowo próbowałem zmniejszyć napięcie sprężyny, ale udało mi się obrócić jedynie parę obrotów. Niestety po stronie sprężyny zero reakcji – 5 kresek jak było tak jest.

Przeszukałem forum i znalazłem tylko info o kulkach ze sprężynkami pod pokrętłem i że czasami trzeba zdjąć pokrętło i rozruszać kluczem wystający wałek z sześciokątem, bo lubi się zapiec jak się go nie kręci co jakiś czas.

Zabrałem się do demontażu pokrętła:



i następnie zobaczyłem coś takiego:



zero kulek, tylko dwie wystające sprężynki. Kluczem nawet nie kręciłem. Postanowiłem odkręcić pokrywkę, w której siedzą sprężynki. Najpierw musiałem spuścić ciśnienie oleju, który napina wstępnie sprężynę. Zrobiłem to luzując delikatnie śrubę na górze amora, która dokręca gumowy wężyk od regulacji. Oczkowa 10 dała radę i już po chwili kreski znikały jedna za drugą. Oleju nie było dużo, może jakieś 5 – 10 cm3. Śruba w amorze wygląda tak:



śruba ma jeszcze dwie miedziane podkładki.

Zabrałem się do odkręcania pokrywki z czterema otworami. Odkręciła się bardzo lekko, bez problemu... problem był dopiero dalej. Widok bez pokrywki:



Po odkręceniu pokrywki wystający wałek wystawał taki przekrzywiony, zupełnie nie w osi. Po jego wyciągnięciu zobaczyłem uszkodzone łożysko oporowe:



wewnątrz leżały kawałki połamanej bieżni łożyska:




Jakby tego było mało gwint na wałku i w tłoczku wypychającym olej do amora uszkodzone. Ten na wałku nie był jeszcze taki najgorszy, ale w tłoczku jakby pierwsze dwa zwoje nie były w ogóle wycięte. Przydałby się gwintownik i narzynka. Co to za gwint? Hmmm. M14x1 LH Sad ! SUPER! Wiedziałem, że lewej czternastki drobnozwojnej nie mam ani w domu, ani w pracy. Pozostało tylko zamówić. Czas oczekiwania około tygodnia i 100 PLN-ów w plecy. W tym czasie kupiłem łożysko, kulki (około 14 PLN) i położyłem płytki w łazience – przynajmniej żona zadowolona... Razz

Jak tylko przyszedł gwintownik z narzynką przeleciałem gwinty na nowo i całość wymontowałem:



Potem wkręciłem śrubę z pokrętłem w tłoczek i wyciągnąłem go:





O-ring na tłoczku był w porządku więc go zostawiłem. Wszystko wyczyściłem, nasmarowałem i wlałem olej hydrauliczny do cylindra, w którym chodzi tłoczek. Użyłem oleju Mobil DTE 15 albo 25. Nie pamiętam, ale chyba każdy hydrauliczny będzie dobry. Ja miałem akurat taki. Poczekałem aż olej wypełni gumowy wężyk i zakleiłem końcówkę izolacją, żeby olej nie schodził. Oleju zalałem do poziomu fazy, która jest w środku cylinderka (około 20 cm3).



Do tak przygotowanego cylinderka wcisnąłem tłoczek, ale tylko na tyle żeby O-ring uszczelnił. Cylinderek z tłoczkiem w środku przykręciłem na miejsce, a gumowy wężyk podłączyłem do amora. Śrubki nie dokręcałem do końca:



Reszta części czekała już na zamontowanie:



Zamontowałem łożysko na wałku:



i wkręciłem wałek tłoczek do momentu aż łożysko dotknie tłoczka (łożysko palcem dociskałem do powierzchni oporowej na wałku):



Przyszedł czas na montaż pokrywki. Podczas dokręcania w pewnym momencie pokrywka przez łożysko oporowe zaczyna wpychać tłoczek w cylinderek i nadmiar oleju uchodzi przez luźną śrubę na górze amora. Następuje też ewentualne odpowietrzenie. Pokrywka dokręcona:



Teraz sprężynki z kulkami na miejsce i dokręcamy pokrętło:



Mam nadzieję, że komuś się to przyda. Nie myślę tu o uszkodzonym gwincie, czy łożysku, ale zwyczajnie O-ring może polecieć ze starości...

Na koniec jeszcze znalazłem zdjęcie użytych narzędzi:




Pozdrawiam.


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez Góral dnia Śro 10:37, 28 Lis 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
maciejza
A



Dołączył: 30 Sie 2009
Posty: 191
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Olsztyn, warmińsko-mazurskie

PostWysłany: Pon 18:18, 26 Lis 2012    Temat postu:

dobra robota.
żeby wszystko siedziało w jednym wątku dorzucam jeszcze:
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
konra.dzik
Administrator



Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 2386
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pon 20:49, 26 Lis 2012    Temat postu:

Przenoszę do działu Patenty i Usprawnienia.
Kawał dobrej roboty Very Happy dziękujemy Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Góral
A1



Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kutno

PostWysłany: Pon 20:49, 26 Lis 2012    Temat postu:

Cytat:
dobra robota.
żeby wszystko siedziało w jednym wątku dorzucam jeszcze:
[link widoczny dla zalogowanych]


Szkoda, że nie widziałem tego przed naprawą mojego...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grzechu
A2



Dołączył: 26 Maj 2012
Posty: 63
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: 3miasto

PostWysłany: Wto 9:42, 27 Lis 2012    Temat postu:

A u mnie (moto z 2010) Panowie w serwisie kombinowali i sie poddali. Pokretlo bylo obracane kluczem dookola bez zadnego efektu, a oporu nie bylo praktycznie w ogole - wymieniono mi na nowy w ramach gwarancji :)

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Grzechu dnia Wto 9:43, 27 Lis 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mlody
Motonita



Dołączył: 04 Maj 2009
Posty: 975
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kraków

PostWysłany: Wto 12:21, 27 Lis 2012    Temat postu:

Dla większej przejrzystości zamiast linków do zdjeć wstaw proszę normalne zdjęcia.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Góral
A1



Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kutno

PostWysłany: Wto 13:21, 27 Lis 2012    Temat postu:

Cytat:
Dla większej przejrzystości zamiast linków do zdjeć wstaw proszę normalne zdjęcia..


Wstawiłem linki, bo w FAQ jst napisane:

Cytat:
Czy mogę dodawać Obrazki?
Jak najbardziej możesz wstawiać obrazki do swoich postów. Jednakże obecnie nie istnieje możliwość przesyłania obrazków bezpośrednio na forum. Musisz więc wstawiać obrazki, które znajdują się na innym, ogólnodostępnym serwerze, np. [link widoczny dla zalogowanych]


i jako świeżak na forum nie chciałem się narażać... Wieczorem jak zajdę chwilę to wrzucę normale foty.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
konra.dzik
Administrator



Dołączył: 09 Wrz 2007
Posty: 2386
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto 18:29, 27 Lis 2012    Temat postu:

Uuu nareszcie ktoś kto czyta regulamin i FAQ Smile
Pogratulować, panowie Adminowie pomóżcie koledze Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jscoolg
Motocyklista



Dołączył: 16 Paź 2009
Posty: 243
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto 22:37, 27 Lis 2012    Temat postu:

Panowie
A ja kiedyś rozebralem i pogubilem sprezynki
Skąd wziąć taki ? Wsadzilem jakieś ale słabe i klika za słabo


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Góral
A1



Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Kutno

PostWysłany: Czw 22:17, 06 Gru 2012    Temat postu:

Jscoolg daj dane na pw to wyślę ci dwie sztuki. Trzeba będzie obie skrócić, ale powinny być OK.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MShow
A1



Dołączył: 11 Paź 2016
Posty: 43
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bydgoszcz

PostWysłany: Czw 18:55, 13 Paź 2016    Temat postu:

Jak by ktoś szukał łożyska to jest to "łożysko igiełkowe wzdłużne" wymiary podam jak rozbiore

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez MShow dnia Nie 14:17, 16 Paź 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum VStromClub Strona Główna -> Patenty i usprawnienia Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin