Forum VStromClub Strona Główna VStromClub
Forum Miłośników Motocykli Suzuki DL V-Strom
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Alternator rzucił palenie

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum VStromClub Strona Główna -> Motocykle V-Strom / Usterki i awarie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
fino
A2



Dołączył: 26 Lis 2012
Posty: 77
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: KRK

PostWysłany: Pon 16:20, 18 Cze 2018    Temat postu: Alternator rzucił palenie

Zaczęło się niewinnie, motocykl odpalony i jazda. Dalej powrót i rzucenie palenia - mało prądu w aku. Doładowanie, trochę jazdy i to samo.
Napięcie na aku przy 5K obrotów 12,4 V. Regulator sprawdzony wg instrukcji - OK. Oporność cewek alternatora - OK. Jednak napięcie między cewkami 70-70-0. Napięcie do masy - OK. Wyjęty stator - jedno uzwojenie spalone. Wysyłka do fachmana od uzwojeń - szybki powrót - sprawdzenie i wszystko OK. Aku naładowany ładowarką procesorową - do 14,7V i prąd do 0. Sprawdzenie klasycznym prostownikiem - pobór prądu 0.9 A. Wg opisu fachmana nie może być więcej niż 1A. Kupiłem zatem nowy aku - procedura ta sama i co? Naładowany tak samo nowy aku bierze 1,4 A na klasycznym prostowniku - no i co o tym myśleć?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
odyniec
Motonita



Dołączył: 19 Sie 2015
Posty: 631
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Gorzów Wlkp.

PostWysłany: Wto 7:12, 19 Cze 2018    Temat postu:

Mam problem aby zrozumieć Twoją usterkę....
Jeżeli wymieniłeś akumulator to sprawdź jakie jest ładowanie. Po odpaleniu motocykla sprawdź napięcie na klemach akumulatora. Powinno być w okolicy 14V (bądź ciut więcej), najlepiej sprawdzać na ciut wyższych obrotach niż jałowe (tzn. sprawdzić jak są 3-4 tys. obrotów).
Pobór prądu...chodzi chyba o prąd ładowania?

PS. Sam tytuł też wprowadza w błąd, ponieważ alternator służy do ładowania akumulatora a nie odpalania motocykla....


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez odyniec dnia Wto 7:14, 19 Cze 2018, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
fino
A2



Dołączył: 26 Lis 2012
Posty: 77
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: KRK

PostWysłany: Wto 21:54, 19 Cze 2018    Temat postu:

Dobrze więc: w alternatorze spaliło się jedno z uzwojeń. Samo sprawdzenie wg manauala poza brakiem napięcia między cewkami nie wykazało problemów. Stator pojechał do przewinięcia i szybko wrócił naprawiony z informacją, że jeśli po pełnym naładowaniu akumulatora, ten bierze więcej (na zwykłym prostowniku, a wcześniej ładowany był ładowarką procesorową) niż 1 A, to w zasadzie jest do wymiany. Mój stary aku brał po pełnym naładowaniu 0,9 A, więc zgodnie z tym co napisał fachman kupiłem nowy - a ten po tej samej procedurze ładowania i sprawdzeniu na prostowniku bierze 1,4A czyli nie powinienem go wkładać do moto. ALternator służy do zasilania urządzeń i ładowania akumulatora, zatem prąd z akumulatowa "wychodzi", jak i do niego "wchodzi". Sugestia fachmana wskazuje, że pobór przez w pełni naładowany akumulator powyżej 1A za bardzo obciąża alternator i może być przyczyną jego spalenia, Stąd pytanie jak rozumieć inne prądy poboru przez nowy i stary aku (widać, że stary lepszy niż nowy). "rzucił palenie"= kolokwializm znaczący zepsuł się

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kalinago
Motocyklista



Dołączył: 25 Cze 2015
Posty: 260
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bielsko-Biała

PostWysłany: Śro 9:29, 20 Cze 2018    Temat postu:

fino napisał:
Sugestia fachmana wskazuje, że pobór przez w pełni naładowany akumulator powyżej 1A za bardzo obciąża alternator i może być przyczyną jego spalenia...


Alternator ma ok 375 W mocy ( co przekłada się na ok 30 A dla odbiorników 12 V) i zasila w czasie jazdy nie tyko akumulator ale światła i wiele innych.
Gdyby wartości 0,9 czy 1,4 A po stronie 12 V, miały dla alternatora takie znaczenie to by znaczyło że podłączenie nawigacji to już problem.
Chyba że przekraczasz już z odbiorami moc maksymalna alternatora.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kalinago dnia Śro 9:40, 20 Cze 2018, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
miotacztruskawek
Motonita



Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin

PostWysłany: Śro 14:51, 20 Cze 2018    Temat postu:

Moje doświadczenie w F800GS mówi, że niestety alternator czasem się potrafi spalić od tak...
Stator to jedno, i o ile jest dobrze przewinięty, to nim bym się na razie nie przejmował. Druga sprawa to koło magnesowe. Potrafiły się przesuwać/odklejać magnesy i to powodowało palenie się statorów.

Sam ze swojej praktyki nie tyle bym się przejmował prądem jaki idzie na akumulator, a napięciem w sieci. Już powyżej ok 2k obr/min alternator daje sporą moc i napięcie powinno być stałe niezależne od obciążenia w okolicach 14V. No chyba, że przesadzisz z tymi odbiornikami powyżej mocy max.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
fino
A2



Dołączył: 26 Lis 2012
Posty: 77
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: KRK

PostWysłany: Śro 16:02, 20 Cze 2018    Temat postu:

Ja przytoczyłem odpowiedź człowieka, który przewijał stator. Koło magnesowe nowego typu - pełne bez możliwości przesunięcia magnesów. Stator po przewinięciu wygląda lepiej niż oryginał. Dziwnym jest, że spaliła się jedna cewka a alternator dawał napięcie i prąd z pozostałych, ale miał mało mocy i nie doładowywał akumulatora, co dopiero zwróciło uwagę na problem

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kalinago
Motocyklista



Dołączył: 25 Cze 2015
Posty: 260
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bielsko-Biała

PostWysłany: Śro 18:03, 20 Cze 2018    Temat postu:

A jakie jest napięcie ładowania ?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
miotacztruskawek
Motonita



Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin

PostWysłany: Czw 7:57, 21 Cze 2018    Temat postu:

fino napisał:
Dziwnym jest, że spaliła się jedna cewka a alternator dawał napięcie i prąd z pozostałych, ale miał mało mocy i nie doładowywał akumulatora, co dopiero zwróciło uwagę na problem

To akurat nic dziwnego. Alternator to układ w trójkąt, nigdzie nie podłączony do masy. Regulator nadmiar prądu zwiera do masy. Ale ponieważ alternator do masy nie jest podłączony, to w rezultacie prąd rozchodzi się po ostatnim uzwojeniu. Jak nie ma tam przejścia, to i nie ma ładowania.

Może to u Ciebie jednostkowy przypadek. Osobiście zamontowałbym sobie na kokpicie woltomierz i obserwował.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
fino
A2



Dołączył: 26 Lis 2012
Posty: 77
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: KRK

PostWysłany: Sob 13:47, 23 Cze 2018    Temat postu:

Woltomierz planuję właśnie zamontować łącznie z amperomierzem i zobaczymy co będzie. Muszę pomyśleć o jakimś sposobie odłączenia amperomierza przy rozruchu

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
miotacztruskawek
Motonita



Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1126
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 21 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin

PostWysłany: Sob 20:30, 23 Cze 2018    Temat postu:

Przekaźnik. Wciskasz przycisk rozrusznika, przekaźnik się zwiera i prąd omija amperomierz.
Ale amperomierz bym sobie odpuścił Wink .


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum VStromClub Strona Główna -> Motocykle V-Strom / Usterki i awarie Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin