VStromClub

Forum Miłośników Motocykli Suzuki DL V-Strom

Forum VStromClub Strona Główna -> Motocykle V-Strom / Usterki i awarie -> Alternator rzucił palenie
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Alternator rzucił palenie
PostWysłany: Pon 16:20, 18 Cze 2018
fino
A2

 
Dołączył: 26 Lis 2012
Posty: 75
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: KRK





Zaczęło się niewinnie, motocykl odpalony i jazda. Dalej powrót i rzucenie palenia - mało prądu w aku. Doładowanie, trochę jazdy i to samo.
Napięcie na aku przy 5K obrotów 12,4 V. Regulator sprawdzony wg instrukcji - OK. Oporność cewek alternatora - OK. Jednak napięcie między cewkami 70-70-0. Napięcie do masy - OK. Wyjęty stator - jedno uzwojenie spalone. Wysyłka do fachmana od uzwojeń - szybki powrót - sprawdzenie i wszystko OK. Aku naładowany ładowarką procesorową - do 14,7V i prąd do 0. Sprawdzenie klasycznym prostownikiem - pobór prądu 0.9 A. Wg opisu fachmana nie może być więcej niż 1A. Kupiłem zatem nowy aku - procedura ta sama i co? Naładowany tak samo nowy aku bierze 1,4 A na klasycznym prostowniku - no i co o tym myśleć?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 7:12, 19 Cze 2018
odyniec
Motonita

 
Dołączył: 19 Sie 2015
Posty: 506
Przeczytał: 40 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Gorzów Wlkp.





Mam problem aby zrozumieć Twoją usterkę....
Jeżeli wymieniłeś akumulator to sprawdź jakie jest ładowanie. Po odpaleniu motocykla sprawdź napięcie na klemach akumulatora. Powinno być w okolicy 14V (bądź ciut więcej), najlepiej sprawdzać na ciut wyższych obrotach niż jałowe (tzn. sprawdzić jak są 3-4 tys. obrotów).
Pobór prądu...chodzi chyba o prąd ładowania?

PS. Sam tytuł też wprowadza w błąd, ponieważ alternator służy do ładowania akumulatora a nie odpalania motocykla....


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez odyniec dnia Wto 7:14, 19 Cze 2018, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 21:54, 19 Cze 2018
fino
A2

 
Dołączył: 26 Lis 2012
Posty: 75
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: KRK





Dobrze więc: w alternatorze spaliło się jedno z uzwojeń. Samo sprawdzenie wg manauala poza brakiem napięcia między cewkami nie wykazało problemów. Stator pojechał do przewinięcia i szybko wrócił naprawiony z informacją, że jeśli po pełnym naładowaniu akumulatora, ten bierze więcej (na zwykłym prostowniku, a wcześniej ładowany był ładowarką procesorową) niż 1 A, to w zasadzie jest do wymiany. Mój stary aku brał po pełnym naładowaniu 0,9 A, więc zgodnie z tym co napisał fachman kupiłem nowy - a ten po tej samej procedurze ładowania i sprawdzeniu na prostowniku bierze 1,4A czyli nie powinienem go wkładać do moto. ALternator służy do zasilania urządzeń i ładowania akumulatora, zatem prąd z akumulatowa "wychodzi", jak i do niego "wchodzi". Sugestia fachmana wskazuje, że pobór przez w pełni naładowany akumulator powyżej 1A za bardzo obciąża alternator i może być przyczyną jego spalenia, Stąd pytanie jak rozumieć inne prądy poboru przez nowy i stary aku (widać, że stary lepszy niż nowy). "rzucił palenie"= kolokwializm znaczący zepsuł się


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 9:29, 20 Cze 2018
kalinago
Motocyklista

 
Dołączył: 25 Cze 2015
Posty: 258
Przeczytał: 52 tematy

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bielsko-Biała





fino napisał:
Sugestia fachmana wskazuje, że pobór przez w pełni naładowany akumulator powyżej 1A za bardzo obciąża alternator i może być przyczyną jego spalenia...


Alternator ma ok 375 W mocy ( co przekłada się na ok 30 A dla odbiorników 12 V) i zasila w czasie jazdy nie tyko akumulator ale światła i wiele innych.
Gdyby wartości 0,9 czy 1,4 A po stronie 12 V, miały dla alternatora takie znaczenie to by znaczyło że podłączenie nawigacji to już problem.
Chyba że przekraczasz już z odbiorami moc maksymalna alternatora.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kalinago dnia Śro 9:40, 20 Cze 2018, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 14:51, 20 Cze 2018
miotacztruskawek
Motonita

 
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1103
Przeczytał: 7 tematów

Pomógł: 20 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin





Moje doświadczenie w F800GS mówi, że niestety alternator czasem się potrafi spalić od tak...
Stator to jedno, i o ile jest dobrze przewinięty, to nim bym się na razie nie przejmował. Druga sprawa to koło magnesowe. Potrafiły się przesuwać/odklejać magnesy i to powodowało palenie się statorów.

Sam ze swojej praktyki nie tyle bym się przejmował prądem jaki idzie na akumulator, a napięciem w sieci. Już powyżej ok 2k obr/min alternator daje sporą moc i napięcie powinno być stałe niezależne od obciążenia w okolicach 14V. No chyba, że przesadzisz z tymi odbiornikami powyżej mocy max.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 16:02, 20 Cze 2018
fino
A2

 
Dołączył: 26 Lis 2012
Posty: 75
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: KRK





Ja przytoczyłem odpowiedź człowieka, który przewijał stator. Koło magnesowe nowego typu - pełne bez możliwości przesunięcia magnesów. Stator po przewinięciu wygląda lepiej niż oryginał. Dziwnym jest, że spaliła się jedna cewka a alternator dawał napięcie i prąd z pozostałych, ale miał mało mocy i nie doładowywał akumulatora, co dopiero zwróciło uwagę na problem


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 18:03, 20 Cze 2018
kalinago
Motocyklista

 
Dołączył: 25 Cze 2015
Posty: 258
Przeczytał: 52 tematy

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Bielsko-Biała





A jakie jest napięcie ładowania ?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 7:57, 21 Cze 2018
miotacztruskawek
Motonita

 
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1103
Przeczytał: 7 tematów

Pomógł: 20 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin





fino napisał:
Dziwnym jest, że spaliła się jedna cewka a alternator dawał napięcie i prąd z pozostałych, ale miał mało mocy i nie doładowywał akumulatora, co dopiero zwróciło uwagę na problem

To akurat nic dziwnego. Alternator to układ w trójkąt, nigdzie nie podłączony do masy. Regulator nadmiar prądu zwiera do masy. Ale ponieważ alternator do masy nie jest podłączony, to w rezultacie prąd rozchodzi się po ostatnim uzwojeniu. Jak nie ma tam przejścia, to i nie ma ładowania.

Może to u Ciebie jednostkowy przypadek. Osobiście zamontowałbym sobie na kokpicie woltomierz i obserwował.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 13:47, 23 Cze 2018
fino
A2

 
Dołączył: 26 Lis 2012
Posty: 75
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: KRK





Woltomierz planuję właśnie zamontować łącznie z amperomierzem i zobaczymy co będzie. Muszę pomyśleć o jakimś sposobie odłączenia amperomierza przy rozruchu


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 20:30, 23 Cze 2018
miotacztruskawek
Motonita

 
Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1103
Przeczytał: 7 tematów

Pomógł: 20 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin





Przekaźnik. Wciskasz przycisk rozrusznika, przekaźnik się zwiera i prąd omija amperomierz.
Ale amperomierz bym sobie odpuścił Wink .


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Alternator rzucił palenie
Forum VStromClub Strona Główna -> Usterki i awarie
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin